Historie a trend affiliate katalogů na rok 2017

mimoni-katalogy-produktu


Z mnoha stran v poslední době slýchávám, že affiliate katalogy jako takové už nemají budoucnost, že tady za X let/měsíců už nebudou, a že tento druh monetizace je pouze současný trend, který odezní.

Problematikou tohoto druhu webů se zabývám přibližně 2,5 roku a za tu dobu jsem se pár věcí naučil o jejich funkci. Pojďme se podívat jak to s affiliate katalogy bylo, je a bude spolu s nějakými užitečnými tipy, které by Vám mohly pomoci se v nich zlepšit.

Historie

Vzhledem k době, které se těmto webům věnuji, tak jsem si nemohl sáhnout na ty úplné začátky, kdy bylo SEO těchto webů ještě snazší než tomu bylo před 2,5 lety, kdy jsem začínal. Níže rozebírám jak to vypadalo pár měsíců/let zpět ve fulltextech Seznamu a Googlu z pohledu affiliate katalogů a SEO.

Fulltext Seznam.cz historicky

Jak to na Seznamu dříve fungovalo?

Ve své podstatě stačilo mít dobře zmáknutou analýzu klíčových slov, trochu textu v detailu kategorie/štítku s výpisem produktů a byli jste na prvních stránkách Seznamu(samozřejmě ne na konkurenční klíčová slova).

Následně stačilo získat pár patičkových odkazů, i když už se tenkrát mluvilo, že to nefunguje a poté koupit pár PR článků a dostávaly jste poměrně slušný traffic. Bylo běžné, že na WP katalozích se mi povedlo získat návštěvnost třeba i 300 – 500 lidí denně v závislosti na sezóně a to jen ze Seznamu. Těch webů jsem měl několik v součtu už to byl pěkně cílený traffic lidí, kteří mají zájem si koupit nějaké produkty.

Ve své podstatě i stačilo nahodit WordPress, naimportovat feed, nechat to ležet a mohlo to měsíčně vydělávat slušné peníze. I bez štítků, popisků a dalších optimalizací. Neříkám, že se dnes někomu touto metodou také nepodaří něco málo vydělat, ale určitě už to není taková hitparáda jako před lety.

Úplně se tady nechci pitvat v tom co bylo, ale dovolte mi se podívat ještě na jednu věc ve fulltextu Seznamu, která má kritický dopad na způsob tvorby affiliate katalogů. V červnu v roce 2016 vydal Seznam update Jalapeňo 3.0. O tomto tématu napsal článek Petr Jurča, kde se touto problematikou zabývá. Pokud jste zaznamenali u svých webu významný propad návštěvnosti ze Seznamu okolo června 2016, tak toto může být jedna z příčin.

seznam-traffic-2016-automatizovane-weby
Na obrázku výše vidíte můj traffic na jedné skupině webů ze Seznam.cz organic, které byly dělány automatem, který jsem začátkem roku 2016 vyvíjel. Jak je tedy z grafu patrné, tak se mě Jalapeňo netýkalo. Poměrně zajímavé zjištění.

Ke konci roku však přišel další update od Seznamu a ten byl již poměrně smrtící. Jedná se o jistý update relevance, který byl vydaný v říjnu 2016. Tedy krásně před Vánoci! Graf níže.

seznam-traffic-2016-automatizovane-weby-pred-vanoci

 

Můj traffic ze Seznamu tedy postupně poklesl přibližně o 75% a to před hlavní sezónou. To nepotěší. Také je vidět, že update byl pravděpodobně nasazovaný postupně, protože pokles není nikterak strmý. Tato skluzavková deprese trvala 10 dní.

Fulltext Google.com historicky

Když jsem viděl ten Seznam, tak jsem měl již popravdě strach sledovat Google, aby se tam nekonala podobná diskotéka. Vzpomínám si na tu dobu jak jsem si říkal, že to je konec katalogů. Že už se na to můžu vykašlat a nechat to hnít. Že už to nemá budoucnost.

Jedna věc mě však udržovala nad vodou a dávala skrze pozitivní pohled. Google. Tam těch updatů bylo také vydáno spousta. Nicméně se mi potvrdily věci, kterou zmiňuji i zde v článku o nejčastějších otázkách ohledně affiliate katalogů.

Google miluje dobře optimalizované, rychlé a responzivní weby!


google-leto-2016 google-vanoce-2016

Jak vidíte z grafů, tak v období jara/léta se traffic držel konstantní. Ve vánočním období pak krásně rostl. To už je lepší příběh.

 

Co si z toho odnést pro svoje katalogy na rok 2017

Jak vidíte, tak Seznam je nepředvídatelnější než kdy jindy. Navíc se v průběhu celého roku stále projevovaly jeho problémy s rychlou indexací webů. I po několika měsících, kdy pustíte nový web, se může stát, že máte zaindexováno pouze pár podstránek. Nehledě na obsah, který na nich máte.

Navíc bych se bál jejich podivného scoringu kvality stránek. Poměrně silně jsou upřednostňovány velké weby jako Heuréka, Glami, Alza, Mall, Kasa apod. Co si tak procházím výsledky, tak je jich SERP plný více než kdykoliv jindy.

A to i v případě, že tyto weby na dané podstránky pravděpodobně vůbec necílí – 0 odkazů na dané URL.

Síla domény jako celku je tedy na Seznamu hodně vysoká. To sice i na Googlu, ale tam s kartami míchá daleko více faktorů.

Co se mi taky nepřímo potvrdilo, že Seznam bere https jako hodnotící signál. V prosinci jsme totiž weby převedly na HTTPS a vše začíná pomalu vracet do původní kondice. Viz. graf.

https-na-seznamu

 

Samozřejmě na to může mít vliv tuhá zima(více se hledalo zimní oblečení a obuv) a další faktory. Nicméně obecně například únor považuji za hodně slabý měsíc a vidím tam i přes to růst trafficu. Jediná změna, kterou jsme provedli je právě změna protokolu na https, která se již místa začíná projevovat i v SERPu(u URL svítí https).

U Googlu naopak platí víceméně to co jsem již psal. Musíte být technologicky totálně vepředu – https, PHP7, pokročilé minifikace CSS, JS a HTML, rychlý load stránky, pokročilé metody cachování, relevance podstránky k produktům(vliv na Dwell time), ideálně šablona na míru, AMP apod. Je toho spousta, kde se dá zlepšovat a co má Google rád.

Jako trend tedy vidím dělat katalogy čistě pro Google a soustředit na se na věci, které jsou pro něj důležité. Pokud to po cestě nasbírá i traffic ze Seznamu, tak super. Bral bych to ale spíš jako bonus než cíl.

Vykašlal bych se také na “nekvalitní” weby, kde jsou usmolené články o 1 NS a naimportované produkty bez štítků. Technologie a fičury vládnou a budou vládnout tomuto odvětví.

 

Věštěni budoucnosti z křišťálové katalogové koule

vesteni-budoucnosti-affiliate-katalogu

Jako správná velká tlustá vědma se Vám pokusím vyvěštit můj názor na budoucnost affiliate katalogů.

1. Pokud se budete chtít katalogům věnovat více, tak pouhé nahození katalogů bez štítků a popisů už je minulostí. Tato metoda občas stále přivede nějakou zázračnou konverzi, ale postupně už to bude upadat do zapomnění.

2. Více se bude tlačit optimalizace na různá podstránky, kde budete mít výpis produktů, který bude relevantní k danému klíčovému slovu. Problém u této metody je takový, že pravděpodobně budete muset produkty k těmto štítkům/kategoriím přidávat ručně. Což bude při větším pokrytí segmentů velice časové náročné. Pokud nebudete například využívat technologii, o které jsem již psal. Tady mě trošku zklamalo, že to spousta lidí vlastně nepochopila. Mysleli si, že je to například to stejné co dokáže Mergado nebo ShopAPI. Není.

3. Pokročilejší katalogaři se budou soustředit na optimalizaci na témata. Tzn. již nebudou nevytvářet podstránky typu “Dámské kabelky akce”, “Dámské kabelky sleva”, “Dámské kabelky ve slevě”, “Dámské kabelky v akci”, “Dámské kabelky výprodej” apod. Tyto podstránky sloučí pod jednu URL. Například “Dámské kabelky ve slevě” a zbylá klíčová slova budou používat v popisech, altech obrázků, metadestriptionu apod.

4. Interní prolinkování se z obrovských tag cloudů v patičce nebo nad patičkou smrští na pár relevantních štítků, které budou mít jiný anchor text než podstránka, na kterou budou interně prolinkovávat. Anchor texty interního prolinkování budou tedy více důležité.

5. Více se bude dbát na optimalizace titlů a metadestriptions, aby se potenciálně zlepšilo CTR ze SERPu.

6. Obyčejným katalogům bez dalšího obsahu odzvoní. Začnou se více objevovat katalogy, které budou například v kombinaci s magazínem, recenzemi, how to články atd. Vše perfektně interně provázané mezi sebou.

7. Začne se více řešit linkbuilding. Katalogy již nebudou provázené mezi sebou, ale povedou na ně odkazy i z jiných zdrojů.

8. Začne se více řešit lokální SEO. Už to nebude jen optimalizace na prodejní a longtailové dotazy.

9. Ještě více se začne řešit výkon. Optimalizace vlastních serverů pro rychlé načítání a správné provádění cronů. Cachování na straně serveru. Optimalizace databází apod.

10. Vše se ještě více zesložití a z katalogů se stane opravdová technologická disciplína.

11. Bude kladen daleko větší důraz na analytiku. Postupem času se začnou veřejně objevovat metody jak i u katalogů vše důkladně měřit.

12. Placený traffic. S lepší analytikou bude možné si lépe hrát s placeným trafficem na úplně jiné úrovni.

Toto je můj pohled na katalogy v roce 2017 a dále. Myslím si, že tomuto druhu webů ještě neodzvonilo a je třeba je jen začít dělat jinak a také nad nimi jinak přemýšlet. Potenciál v nich stále vidím a budu se jim i nadále věnovat.

 

2 rady závěrem pro lidi, kteří se chtějí věnovat katalogům

Zapomeňte na budování Glami, Favi nebo Bonami na WordPressu. Je to nereálné.

Nehledejte v katalozích spásu svého příjmu z affiliate. Jako způsob diverzifikace jsou super. Jako hlavní příjem velice nebezpečné.

A co Váš pohled na současnost a budoucnost affiliate katalogů? :)


Historie a trend affiliate katalogů na rok 2017
4 (80%) 4 votes

11 thoughts on “Historie a trend affiliate katalogů na rok 2017

  1. Ktore odvetvie ti pri katalogoch funguje najlepsie? Moda, zdravie, elekto, sport?

  2. Pokud bude v aff katalogu nějaká přidaná hodnota pro uživatele a nebude to jenom zobrazení XML feedu inzerenta, tak určitě budoucnost mají.

    A díky za tip, jdu všude na nahodit https :-)

  3. Loni jsem udělal jeden katalog čistě jen načítání XML do wp, dokonce bez aktualizace. Bez linkbuildingu, dalšíc úprav atd… Návštěvnost je sice jen z google a v desítkách denně, konverzní pomět 0,98 – provize na návštěvu cca. 4 kč. Odvětví nábytek. Nedostal jsem se k tomu dále s tím pracovat ale strašně mě udivil konverzní poměr, to nemá skoro ani konkurenční eshop (spravuji) ve stejném odvětví a podobném rozsahu.
    Proč to píšu, v podstatě to popírá vše co jsi napsal, na druhou stranu to sám nechápu. Dokáže někdo prozradit konverzní poměr a odvětví některého svého katalogu?

    • Milan Pichlík

      Zkus takových webů udělat více a pochopíš o čem tady píši. Píši, že udělat sem tam “náhodně” pár desítek nebo stovek eur lze, ale článek měl ukázat pohled na budování katalogů dlouhodobě.

  4. Nesúhlasím s tvrdením “Zapomeňte na budování Glami, Favi nebo Bonami na WordPressu. Je to nereálné.” Prečo by to bolo nereálne?

    • Milan Pichlík

      Ukaž mi prosím jeden web, který běží na Wordpresu a má takovou škálu produktů a funkcí jako mají výše zmíněné weby. No, pravděpodobně nenajdeš v takovém rozsahu žádný. Proč? Protože WordPress má v tomto směru neskutečné limit. Je to redakční systém dělaný primárně pro obsahové weby. Již v případě, že do něj dostaneš přibližně 3000 produktů, tak narazíš na nejeden problém. Například:

      Hostingová náročnost
      Aktualizace
      Dotazy do databáze
      Rychlost webu
      Vyváření obrovského počtu podstránek(štítků), které budeš muset pravděpodobně dělat ručně
      Indexace

      A takto bych mohl pokračovat dále. Ono to v teorii vypadá, že všechno může fungovat. I logicky to dává smysl. Nicméně pak zkusíš postavit pár webů a ty limity poznáš.

Leave a Reply to Tomas Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>