Jak na emailové autorespondéry v affiliate marketingu

Email marketing byl pro mě dříve jednou velkou neznámou. Příliš času jsem mu nevěnoval, protože jsem si říkal, že ho prostě neumím. O jeho potenciálu jsem všude četl, ale ani to mě nedonutilo s tím nic dělat. Stále jsem si dělal to svoje SEO a doufal, že to je ta nejlepší cesta. Postupem času mi ale došlo, že čím více kanálů se naučím používat, tím více možností budu později mít. Z toho důvodu jsem se rozhodl pustit do email marketingu naplno.

Co je základem emailingu? Sběr relevantních emailových adres. Jak jsem je sbíral? Zvolil jsem klasickou konverzní trasu. Obsahový web – nějaký magazín nebo blog a na něm přes pop-up, sidebar nebo squeez page těžit emailové kontakty. Pokud chcete, aby Vám návštěvník dal email, tak mu musíte vždy nabídnout nějaký benefit. Něco na oplátku. U obsahového webu to je obvykle ebook, nějaký návod v pdf, recenze produktu nebo něco takového.

O tom jak sbírat kontakty pomocí ebooku jsem psal dříve již zde:

Pokud s email marketingem začínáte, tak Vám doporučuji si tyto články přečíst, aby jste měli alespoň základní představu o tom jak to funguje.

Tento článek se bude zabývat dle mého názoru tou nejlepší částí email marketingu a tou jsou autorespondéry. Tedy automatickými emaily, které na základě nějaké akce posíláte lidem ve Vaší databázi. Než začnu popisovat konkrétní postup, tak je důležité si ujasnit dva pojmy – trigger a workflow.

Co je trigger

Pokud si toto slovo hodíte do překladače, tak Vám vyhodí překlad „spoušť“ a to je také přesně je. Jedná se tedy o druhy akce, kterou uživatel udělá a na základě kterého mu pošlete email. Typickým triggerem je například to, že se do Vaší emailové databáze přibude nový kontakt a vy tomuto kontaktu pošlete automaticky úvodní email.

Dalším druhem triggeru může být například čas. Jedná se o případ, kdy pošlete někomu email automaticky po nějakém čase. Chcete ještě další příklad? Tak například někomu pošlete automaticky email, když kliknul v předchozím emailu na nějaký specifický odkaz apod. Myslím si, že už to chápe jak to funguje. Není to složité 🙂

Co je workflow

Ve své podstatě by se dalo říct, že se jedná o sekvenci automatických emailů(autorespondérů), která na sebe navazují na základě nastavených triggerů. Velikost workflow může být různá. Může obsahovat třeba jen 2 emaily nebo až desítky. Vše záleží na účelu, pro který je dané workflow používané. Takové workflow se obvykle používá pro „budování důvěry“ a následně pro prodej nějakého produktu nebo služby.

Jak teda na ty autorespondéry

K tomu, aby jste mohli autorespondéry používat potřebujete nějaký nástroj. Osobně využívám MailChimp, protože se mi v něm dobře pracuje. Ve své podstatě je úplně jedno jaký nástroj používáte, když splní účel pro který ho chcete. Pokud však chcete používat autorenpodéry v MailChimpu, tak je třeba mít placenou verzi. No fuj teda, platit za něco, když nevím jestli to bude fungovat? Ano ano, i to je občas třeba, pokud se chcete něco naučit 🙂

Základní verze do 2000 emailových kontaktů stojí 25 USD / měsíc. Což není žádná závratná částka a dle mého názoru to za pokus určitě stojí.

Pokud ještě nemáte nějaký list s kontakty, tak je třeba pro začátek nějaký vytvořit. Klikněte na „Lists“ a posléze na „Create list“.

lists

Nyní musíte vyplnit tabulku níže. Doporučuji, aby jste „From email“ měli udělaný na doméně Vašeho webu. Tedy například „info@vasedomena.cz“. Vypadá to více profesionálně. Pokud s lidmi na Vašem webu komunikujete pod Vaším jménem, tak do kolonky „From name“ vyplňte Vaše jméno. Lidé pak budou vědět, že email je od Vás. Pokud ne, tak je vhodné vyplnit například název Vašeho webu. Samozřejmě si také nezapomeňte svůj list nějak pojmenovat, aby jste měli přehled 🙂

lists-create2

Svojí cestu za autorespondéry tedy začněte kliknutím na tlačítko „Automation“ v MailChimpu.

automation2

Následně klikněte na „Add Automation“ a dostanete se do nabídky, kde si můžete vybrat různé varianty předpřipravených workflow. Osobně si myslím, že je nejlepší si workflow vytvořit podle sebe, a proto zvolte „Custom“ a následně „Add Automation“.

custom-automation

Z následné nabídky vybere svůj vytvořený list s kontakty a svoje nové workflow si pojmenujete.

automation-creation-1

Nyní teprve začíná ta pravá sranda. Jak takové workflow poskládat, aby Vám generovalo prodeje potažmo zisk? To je něco co Vám nikdo neřekne. Jsou nějaké doporučené postupy, ale vy musíte vyzkoušet co funguje právě na Vaše publikum. Doporučuje se například nějaká takováto struktura:

  1.  Welcome email
  2. Obsahový email s informacemi o daném tématu
  3. Obsahový email s informacemi o daném tématu
  4. Obsahový email s informacemi o daném tématu
  5. Prodejní email

Toto je pouze takový obecný příklad, který slouží pouze pro představu jak by to mělo vypadat. Jak taková workflow tedy nastavit? Nyní se nacházíte na nějaké takovéto stránce.

automation-creation-2

Bod 1

Klikněte na „Edit trigger“. Následně klikněte na „Change trigger“ a dostanete celou řadu možností, kterými zaktivujete Váš email. Vzhledem k tomu, že jsme na začátku workflow, tak se jedná o welcome email. Z toho důvodu si myslím, že je dobré ho uživateli poslat, když se přidá do Vašeho listu.

automation-creation-3

Nyní tedy již máte nastaveno, že jakmile se někdo přidá do Vašeho emailového listu, tak se mu pošle tento welcome email. Otázka však je, kdy se tento email pošle? Hned, za hodinu, další den? Tuto možnost si můžete jednoduše nastavit v kolonce „Delay“.

automation-creation-4

Bod 2

Velice jednoduchá věc. V této možnosti si můžete nastavit, kdy chcete, aby se Váš email ve workflow posílal. U uvítacího emailu si myslím, že je nejvhodnější nechat všech 7 dní v týdnu. U ostatní emailů pak volím všechny dny kromě pátku a soboty, protože mám zkušenosti, že v těchto dnech lidé moc u PC nejsou a open rate těchto emailů je nižší než ostatní dny. Nicméně to záleží na Vás a neberte to jako dogma.

Bod 3

Nyní je na čase, aby jste dali dohromady Váš úvodní email a vše co chcete svým kontaktům sdělit. Obecně piště svoje emaily tak, aby byly pro Vaše čtenáře přínosné a informativní. Upřímně nikoho nenadchne úvodním emailem ve stylu „Děkujeme, že jste se rozhodli přidat do naší emailové databáze. Na shledanou.“.

Vždy se snažte přemýšlet nad tím jak se Váš kontakt do Vaší databáze dostal a na základě toho se mu snažte dát nějaké další informace/tipy. Třeba o ebooku nebo návodu, který si u Vás stáhl + odkazy na související obsah atd. To už záleží na Vaší kreativnosti..

Bod 4

Následně přidejte další a další emaily do Vašeho workflow a vymazlete si ho k dokonalosti. Na co je důležité myslet? Trigger. Nezapomeňte u dalšího emailu ve Vašem workflow nastavit vhodný trigger. U dalších emailů můžete využit trigger v záložce „Workflow activity“ a tam zvolit „Previous email sent“. Docílíte toho, že Váš další email se odešle až potom, když Váš kontakt dostane úvodní email.

Nezapomeňte také nastavit nějaký vhodný časový rozestup mezi emaily. Nastavuje se to stejně jako jsme si řekli výše(Delay). Obvykle je dobré dát něco nějako jako 1 – 7 dní pauzu mezi maily. Tohle jsou hodně obecné „rady“. Jak jsem již několikrát řekl. Vše to záleží na Vaší cílovce a na tom co si sami otestujete.

Pár rad závěrem

Který email je Vašem workflow ten nejdůležitější? Prodejní! Soustřeďte se na něj tedy extrémně a nabídněte lidem vždy něco k čemu je v rámci celého workflow vedete. Například různé rady na hubnutí a závěrem jim prodáte konzultaci hubnutí apod. Vzbuďte v lidech potřebu, že danou službu potřebují a máte vyhráno. To by měl být cíl Vašeho workflow.

Držte všechny svoje emaily dobře formátované. Nikdo nechce číst obrovské balíky textu. Obdobně jako je to u prací ve škole. Forma je důležitější než obsah.

Nepoužívejte žádné bláznivé barevné šablony pro Vaše emaily. Vám se líbí, ale ostatní třeba nebudou sdílet Váš názor. Osobně využívám prosté černé písmo na bílem podkladu. Nic víc.

S odstupem času budete vidět u svým emailů ve workflow statistiky s open ratem, CTR apod. Pokud má nějaký email ve Vašem workflow nízký open rate, tak v první řadě udělejte jiný nadpis a sledujte změny. Obvyklou příčinou nízkého open ratu je špatný předmět emailu nebo nevhodný čas, kdy email odesíláte. V rámci svých workflow mám například na vzorku 1000+ odeslaných emailů průměrný open rate 61,7%. Stále si myslím, že mám na čem pracovat. Bojujte za větší open rate Vašich emailů!

Naučte lidi klikat na odkazy ve Vašich emailech. Toto je kriticky důležité, protože v závěru Vašeho workflow potřebujete, aby se lidé z Vašeho prodejního emailu proklikli na nějakou landing page, kde si budou moci koupit slíbený produkty nebo službu. Vhodně tedy doplňujte odkazy na související články apod.

Ať se Vám v email marketingu daří. Pro mě je to zatím stále novinka, která mě neskutečně baví. Nějaké první zajímavější výsledky již začínají přicházet. Určitě se v některém z dalších článků podělím a nějaká data 🙂

O autorovi Milan Pichlík

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *