Smutná matematika emailingu na magazínech

Jak jsem psal před nedávnem ve svém článku, kde testuji Facebook traffic, tak se snažím více diverzifikovat zdroje trafficu pro svoje weby. Již nějaký ten pátek si hraji s emailingem a musím říct, že asi jako všechno v online marketingu, ani tohle není žádná procházka růžovou zahradou. Těžce jsem potenciál tohoto kanálu přecenil v kontextu účelu, pro který ho používám. Jsem affilite marketér a z toho důvodu je mým hlavním cílem z emailingu prodat, získat provizi. Jenomže ono to není až tak jednoduché. Pojďme si vzít za příklad nějaký tématický magazín, třeba obligátní hubnutí.

Příklad emailingu na magazínu o hubnutí

Magazínů různých druhů jsou tisíce. V různých článcích odborníků se dočtete, že je dobré tyto weby využít pro sběr kontaktů a následně tyto kontakty mailovat. Okey. Zní to jako dobrý nápad. K tomu, aby jste získali od návštěvníka magazínu email, potřebujete nějaký lead magnet. Typicky ebook, nějaký bonusový materiál k článku výměnou za email, otevření bonusové sekce článku apod. Lead magnetů se dá vymyslet spousta.

Nyní již tedy máte připravené způsoby jak od návštěvníka získat kontakt. Kolik si myslíte, že je možné tuto metodou získat denně kontaktů? Pokud budete využívat různá pop-up okna, bannery v článcích pro stažení ebooku a další věci, tak je možné, že při organické návštěvnosti Vašeho magazínu okolo 1000 lidí / den, získáte přibližně 20 kontaktů denně. Někdo získá 10, někdo 50. Myslím si, že po zkušenostech co mám je 20 dobrý odhad při takovém trafficu.

Faaajn, 20 lidí denně! To je 600 lidí měsíčně! To už je docela dost lidí, které můžete mailovat, co říkáte?

Pro to, aby jste Váš emailing udělali efektivní, tak potřebujete autorespondéry. O tom jste již nepochybně slyšeli.

Okey, takže Váše emaily padají do nějaké sekvence automatických emailů, které posíláte, když se nějaký kontakt přidá do databáze. Pojďme si udělat trošku té matematiky. Kolik si myslíte, že v průměru otevře lidí Vaše autorespodéry? 10, 20, 30, 50% lidí? Záleží to na mnoha faktorech. Jak kvalitní je materiál, který čtenáři dávate, protože to můžete ovlivnit budoucí open raty. Dále pak jak se mu vůbec líbil obsah, který jste mu dali, jak se mu líbí Váš web, jak s ním komunikujete v prvním emailu apod. Těch faktorů je opravdu mnoho. Pojďme si tedy udělat nějakou aproximaci. Osobně vím, že i v segmentu zdraví/hubnutí se dá dostat na průměrné open raty, v rámci celého balíku automatických emailů, okolo 50%. Není to lehké, ale jde to. Tak dáme 50%.

To znamená, že když měsíčně pošlete emaily na 600 lidí, tak pouze 300 z nich je otevře. Nyní další zásadní otázka. Jaké si myslíte, že může být CTR v takových emailech? Vy totiž potřebujete, aby lidí v tom emailu hlavně kliky! To, že ho otevřenou vám peníze nikdy nevydělá. Tzn. CTR je kritický faktor. Opět to záleží na obrovském množství faktorů, ale řekněme, že v segmentu zdraví/hubnutí bude slušné průměrné CTR okolo 10%. Samozřejmě zde myslím hlavně u prodejních emailů. Ty vydělávají, ostatní přímo ne.


Poznámka: 50% open rate a 10% CTR jsou ještě v tomto segmentu optimistická čísla. Celý příklad demonstruje posloupnost událostí, když všechno jde skvěle. 


Ti bystřejší již tuší na co se pravděpodobně zeptám. Kolik tedy ve výsledku přijde lidí na nějakou prodejní stránku nebo klikne na nějaký náš affiliate odkaz v mailu? Je to 30 lidí měsíčně dámy a pánové. 30 lidí! To již není tak optimistické, že?

Abych byl upřímný, extrémně záleží na produktu, který skrze emaily prodáváte. Pokud prodáváte nějaký info produkt, kde je provize za prodej 2000 Kč, tak Vám 2 – 3 konverze měsíčně mohou docela přilepšit. Navíc pokud Vám takový funnel funguje, tak ho můžete krásně boostnout například  přes Facebook. Kde získáte email okolo 6 – 14 Kč(opět odhad, neberte mě za slovo). Tzn. pokud budete chtít dalších 600 lidí do databáze mimo organickou návštěvnost, tak za to budete muset vytasit 6000 Kč. Pokud to však na konci ve výsledku bude zajímavý zisk, tak se to samozřejmě vyplatí.

Jenomže buďme upřímní dámy a pánové. Provize 2000 Kč v segmentu zdraví/hubnutí není úplně běžná věc. Lidé pravděpodobně ani nechtějí v tomto segmentu najednou tolik utratit. Obvyklá provize bude někde okolo 200 – 500 Kč. Pokud tedy Vašich 30 lidí bude konvertovat okolo 5%, tak získáte v průměru celých 525 Kč měsíčně. Tzn. tedy náklady na emailový nástroj cca. Huhmmm.

A nyní se pojďme vrátit na začátek s rukou na srdci. Kolik těch magazínu v ČR bude mít návštěvnost přes 1000 lidí denně, aby vůbec těch 20 lidí za den mohli „zdarma“ do databáze dostat? No tolik asi zase néé 🙂

Závěr

Celý tento článek je pouze taková hypotéze toho, že ne všechno funguje tak skvěle, jak se na první pohled může zdát. Berte prosím odhady čísel s rezervou. Někomu se bude dařit lépe, někomu hůře. Jak jsem řekl, těch faktorů co to ovlivňují je velké množství. Věřím, že v jiných segmentech funguje email marketing skvěle. Nicméně v trychtýři magazín -> lead magnet –> autorespondér –> sale  jsem již trošku skeptický. Osobně bych tedy zvolil již jiný funnel pro sběr kontaktů.

Pokud tedy plánujete nějaký projekt, kde budete využívat email marketing, zkuste si udělat alespoň nějaký matematický odhad jak by to mohlo vypadat – optimistickou a skeptickou variantu. Určitě také doporučuji konzultaci s některým s českých odborníků na email marketing. Hodně mi to otevřelo oči.

UPDATE: Přidána kalkulačka od Štefana Polgáriho 😀  –> http://kolko-prerobis.info/ <—

O autorovi Milan Pichlík

11 komentářů: “Smutná matematika emailingu na magazínech”

  1. Ahoj, e-mailing je o neustálém testování a zlepšování „tvé“ matematiky – asi 20. verze autoresponderů u mě vypadá následovně:

    Otevřeno/doručeno – 68.02 %
    Otevřeno/prokliknuto – 60.08 %

    https://blog.ondrejmartinek.cz/wp-content/uploads/2016/09/prokliknuto.png

    Je to jen o textech, A/b testování a samozřejmě lepším sbíráním e-mailů – 1 000 lidí za den a 20 e-mailů za den je taky hodně tristní.

    • Milan Pichlík napsal:

      Ahoj, jednoznačně to jde dělat lépe. Jenom jsem na to asi zatím nepřišel. Tvoje čísla jsou samozřejmě super. Já jsem na to nějak takhle:

      Otevřeno: 50,8%
      Prokliknuto: 12%

      https://milanpichlik.cz/wp-content/uploads/2016/12/mailing.png

      Největší problém bych u sebe identifikoval právě v počtu přidaných emailových adres za den. Pokud nebudu mít dostatečný příjem emailů za den, tak jsou veškeré testy zbytečné, protože jejich statistická významnost bude malá. Tzn. 1 nebo 2 testy (asi maximum co bude dobré, aby běželo zároveň) budou trvat měsíce, aby se dalo říct, že to má opravdu nějaký vliv.

      Jako lead magnety mám ebook a bonusové materiály v článcích. Využívám pop-upy, bannery vedoucí na squeez page a přímé vyplnění mailu v sidebaru. Možná by se daly využít ještě různé lock-out pluginy, kde by se obsah otevřel po zadání emailu. Dále už ale moc nevím 🙂

      • Souhlasím, bez objemu nemáš dat a nemůžeš se rozumně rozhodovat – osobně do tohoto seznamu sbírám jen z skrolovacího popupu (čistě organická návštěvnost), do jiných čistě z trafficu na LP se dá dostat na trochu lepší čísla, ale to je ořezaností LP a cílenou návštěvností z PPC.

        S mailingem pracuju 3 roky a jsem pořád amatér – jak Mário níž píše, není to rychlovka na jednu noc.

  2. To co tu popisuješ je článek od člověka, co se do e-mailingu pustil první měsíc.

    1) e-mailing nelze vyhodnocovat z pohledu jednoho e-mailu a jednoho měsíce. Databáze se buduje dlouhodobě. Na roky dopředu. Takže i kdybych připustil jen těch 500 kč měsíčně (což rozeberu dále), tak je to za rok 5.000 Kč+ měsíčně.

    2) Konverzní poměry atd. co uvádíš jsou takové standardní. Když o tom nic nevím a nějak to tam plácnu. Dá se docílit konverzí řádově vyšších.

    3) Ve chvíli, kdy už máš DB, tak můžeš posílat lidi na další a další produkty, takže když ti nefunguje affil, můžeš jim prodat něco jiného, možností je hafo. Čím máš větší databázi, tím lépe víš co chtěj. E-mail marketing není o jednom e-mailu :).

    4) Článek výše je pouze filosofickou úvahou bez hlubší přidané hodnoty, testování a znalostí. Bral bych jej jen jak to může dopadnout v nejhorším případě. Realita bude ve většině případů mnohem lepší.

    • Milan Pichlík napsal:

      Ano, přesně tak to je. Je to článek od člověka co se emailu věnuje chvíli a tohle jsou zatím moje pocity, které jsem získal. Nejsem v žádném oboru online marketingu mistr světa, učím se. Z toho důvodu píši i takové články, aby mi zkušenější v tomto segmentu, jako třeba ty, nechali komentář a já se z toho mohl opět posunout dále. Nestydím se za to, že jsem začátečník a ani se nestydím za články „bez hlubší přidané hodnoty“.

      Vím, že je email marketing dlouhodobá záležitost. Nekritizuji ten kanál jako takový. Chtěl jsem jen poukázat na to, že realita není vždy tak růžová, a že ty mnohem lepší výsledky, o kterých píšeš, nemá každý. Třeba se za rok sám sobe vysměji co jsem byl za vola, že jsem neviděl tohle a támhle to, a že mi to díky tomu nefungovalo tak jak by mělo.

  3. Marek napsal:

    Znas nejake magaziny o hubnuti, ktere podle tebe maji pres tisic lidi za den? Nejake tipy?

  4. Ondra K. napsal:

    Ahoj, čísla mi vychází podobně jako Tobě, ale nic špatného na tom nevidím. Přesně jako píše MR, představ si že tu strategii uplatňuješ mnoho let a optimalizuješ, zlepšuješ se… a za pár let si tím vyděláš na auto. 🙂 Nikdo neříká, že je to lehké… kdyby to bylo lehké tak to dělá každý 😉

  5. Ondra K. napsal:

    Spíš si říkám zda se vyplatí otravovat tu tisícovku návštěvníků otravným pop-upem (exit pop-upem). Jestli pop up nemá negativní vliv na vnímání webu/brandu (já tak třeba weby vnímám).

  6. LukasP napsal:

    Také teprve s emailingem začínám a beru ho trochu jinak, než většina. Nejsem tak agresivní se sběrem emailů, neposílám autorespondery, nepoužívám lead magnety ale zkrátka lidem nabízím aktualizace a nové články na email (aby se mnou byli v obraze) a občas něco navíc (nějakou přidanou hodnotu slevu např.). A lidi se do newsletteru sami přihlašují.

    A takový email je pro mě cennější z dlouhodobého hlediska než ten, který jsem sebral pomocí nějakýho lead magnetu, kde podle mě stejně desítky procent lidí vyplní jen kvůli ebooku ale ostatní emaily je nezajímají.

    Dokážu tak lidi opakovaně dostat na svůj web (diverzifikace návštěvnosti), během roku se zvyšuje pravděpodobnost toho, že se dostanou na nějakou landing page a nakoupí. Je to databáze free návštěvnosti a free konverzí, která časem zvyšuje svoji hodnotu.

  7. Stefan Polgari napsal:

    Ja som o tom urobil dokonca projekt 😀 http://kolko-prerobis.info/

  8. Miroslav Beran napsal:

    Zdravím, já jsem zkoušel řadu nástrojů pro mailing a nákladově to je všechno podobné a ušetřit se zde moc nedá. Provozuji obsahové weby, ale i eshopy a na eshopech cílím mailing na kontakty nasbírané vše možně. Dělat pravidelně rozesílku na nějaké obecnější publikum je strašně těžké. Nekonvertuje to zajímavě ani z obsahu, ani z eshopu na kontakty nasbírané pop-upem. Naopak na naše zákazníky, nebo ty co už objednali nějakou službu/produkt to funguje skvěle a dělá to klidně i 20 procent tržeb. Vzhledem k tomu, jak nízkonákladový kanál to je při tomto objemu dokážete jednoduše odhadnout, kolik nám taková aktivita dělá čistého zisku. Pravda je teda i to co tu píší kolegové, že vyhodnocovat na měsíční bázi není moc rozumné. Já totiž vidím, že ty objednávky tam dojíždí i mnohem delší dobu, navíc spoustu těch objednávek doklepávají jiné kanály a mnohdy ty asistence jsou poměrně dlouhé. A ještě maličkost, třeba u nás kliž pošleme plošně, tak to ti stálí zákazníci berou spíš jako připomínku a 95 procent nakupuje nakonec něco jiného, takže ani měřením a sledováním konkrétního produktu to nelze doměřit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *