Testování trafficu ze skupin na Facebooku

Nejsem žádný specialista na Facebook a tento kanál je pro mě velkou výzvou. Jsem kovaný spíše v SEO, které dle mého názoru začíná pomalu skomírat(viz. poklesy trafficu ze Seznamu, větší reklmaní plochy pro PPC inzeráty, více placených prvků ve vyhledávání apod.). Z toho důvodu jsem se rozhodl, že je třeba začíti diverzifikovat zdroje trafficu. Nyní tedy testuji co se dá a toto je výsledek jednoho z mých pokusů.

Tento článek není žádné objevení nového zdroje návštěvnosti nebo metody. Spousta z Vás již tuto metodu určitě hojně využívá a funguje jim. Já bych zde chtěl prezentovat nějaká čísla a myšlenkové pochody jak jsem při propagaci ve FB skupinách postupoval.

O co vůbec jde a jak to funguje

Jak asi víte, tak získat traffic z Facebooku zdarma je docela unreal, když se budeme bavit v kontextu dosahu příspěvků v rámci fanouškovských stránek. Tyto druhy stránek byly velice populární, když Facebook začínal. Jedná se o stránky tipu „Fanoušci dobrého jídla a pití“, „Milujeme růžovou barvu“ a desetitisíce dalších. Pokud do takové stránky přidáte příspěvek, tak jeho dosah bude nízký a těžko si získá potřebnou pozornost.

Co je naopak z mého pohledu stále zajímavé jsou uzavřené facebookové skupiny. Může se jednat například o uzavřené skupiny různých bazarů, receptů, výměn zkušeností v různých segmentech apod. Příspěvky z těchto skupin se totiž poměrně často zobrazují v newsfeedu(pokud mají pár lajků/komentářů/sdílení) a navíc, když se takový příspěvek objeví, tak člen skupiny může dostat i upozornění, že někdo přidal do skupiny nový příspěvek = více zobrazení = více potenciálních interakcí s Vaším příspěvkem = ještě více možných zobrazení/kliknutí.

Odpozoroval jsem, že v některých těchto skupinách je značná retence návštěvníků. Tzn. že lidé se vrací do těchto skupin vrací a hledají inspiraci, rady, bazarové zboží apod. To je skvělá příležitost!

V těchto faktech vidím značný potenciál pro získání trafficu a budování určitého „vztahu“ s fanoušky skupiny. Vím, že tohle zní jako nějaké konzultantské řeči, ale faktem je, že to funguje. Uvidíte sami níže v mém malém testu.

Problémem je, že spameři tohle všechno samozřejmě vědí. Tyto skupiny se tedy poměrně často stávají terčem publikování příspěvků na různé produkty/služby. To vede k tomu, že majitelé skupin například přestanou schvalovat nové členy, začnou striktně definovat podmínky skupiny, blokovat spamující uživatele atd. Nepopírám, že spam metody nefungují. Pravděpodobně fungují velice dobře, ale na to se tady já soustředit nechci.

Strategie

Nechtěl spamovat, a tak jsem se rozhodl na to jít pracnější cestou. Věděl jsem, že pokud budu promovat rovnou nějaký produkt/službu, že to bude problém a většina mých příspěvků bude smazána nebo nedosáhnou nějakého většího počtu kliknutí. Rozhodl jsem se tedy v rámci testu promovat obsah. Obsah, který má pro členy dané skupiny nějakou value a je to cílová skupina daného článku. Mám magazín s tématem zdravý/hubnutí, a tak jsem se rozhodl pro článek s tipy na recepty na zdravé vánoční cukroví – aktuální, zajímavé, cool. Níže je v bodech popsána celá strategie. Krok za krokem.

1. Napsání článku

Článek jsem nechal napsat copywriterkou, se kterou spolupracuji již dlouho a její články jsou super. Naučil jsem jí klást důraz na kvalitu obsahu, formátování, strukturu obsahu, interní prolinkování apod. Výsledný článek tedy obsahoval 5 tipů na zdravé vánoční recepty s přesným postupem jak daný recept upéct, s fotkami, dalšími tipy jak každý recept ještě něčím vylepšit a pár obecnějšími tipy k vánočnímu cukroví na závěr článku. Z mého pohledu tedy pořádná porce přidané hodnoty a přínosu pro čtenáře. Tak jsem to plánoval.

2. Výběr skupin

Kriticky důležitý bod. Jak píši výše, tak je třeba vybrat skupiny, kde je cílová skupina, které má o danou problematiku zájem. V mém případě je to jednoduché – stránky s obecnými tipy na recepty, stránky se zdravými recepty, dietními recepty, tipy na vánoční cukroví, fitness recepty, zdravý životní styl, hubnutí apod. To byl jeden segment. Pak jsem si řekl, že zkusím otestovat i nejrůznější mimibazary, kde to sice bude offtopic, ale 100% tam je moje cílová skupina. Research skupin mi trval cca hodinu a všechny jsem si je zaznamenával do Excelu.

fb-tabulka

Hlavní kritéria pro výběr byly relevance a počet členů alespoň přes 5000. Neříkám, že tato strategie je dobrá nebo špatná. Pravděpodobně by bylo efektivnější vyzobat skupiny, kde je méně členů, protože tam nepublikují tolik spameři a další firmy. V rámci testu jsem se ale soustředil pouze na větší skupiny, abych zjistil, zda to má vůbec smysl. Probírat se menšími skupinami je daleko větší piplání, protože jich potřebujete daleko více, aby se dalo mluvit o nějakém solidním spektru potenciálních zájemců o přečtení článku.

3. Kontaktování majitelů skupin

Jak můžete vidět na screenshotu výše, tak jsem si připravil celkem cca 27 skupin. V detailu skupiny vždy vidíte správce této skupiny. Vzhledem k tomu, že jsem se rozhodl nespamovat, tak jsem chtěl napřed správcům těchto skupin dát vědět, že tam budu publikovat svůj obsah. Z 27 poslaných zprávy (vždy s personalizovaným názvem skupiny a oslovením) jsem dostal celých 6 odpovědí. Z toho byly 2 odpovědi negativní, že neumožňují publikaci cizího obsahu a 4 odpovědi pozitivní.

Problém s kontaktováním majitelů je ten, že jim zprávy padají do „Žádosti o zprávy“. Spousta lidí se toho tedy vůbec nevšimne, že jim někdo psal. Z toho důvodu jsem dostal tak málo odpovědí. V rámci testu jsem se rozhodl, že pokud majitel skupiny neodpověděl, že stejně zkusím příspěvek do skupiny dát a budu sledovat reakce. Jak vidíte na screenshotu z tabulky, tak se mi podařilo publikovat příspěvek v 17 skupinách(zelená barva). Ani jeden z těchto příspěvků nebyl smazán. V 7 skupinách jsem ani nebyl schválen jako člen. Je to tedy známka toho, že buď lidé v těchto skupinách hodně spamují a tím pádem správci již nepřibírají nové členy, a nebo je skupina mrtvá a nikdo se o ní nestará.

Pokud Vám něco mohu doporučit, tak správce skupin a publikaci příspěvků provádějte vždy pod svým vlastním osobním účtem na Facebooku. Ne firemním. Vše vypadá daleko přirozeněji a důvěryhodněji. Navíc pokud jste pak pod článek vidět jako autor, tak je to skvělá kombinace.

4. Republikace příspěvku ve skupinách

Původně jsem chtěl článek republikovat v těchto schválených skupinách každý den po dobu 7 dní. Nakonec jsem to udělat pouze 2x s cca 3 denním rozestupem. Zpětně toto hodnotím jako fail. Kdybych článek publikoval pravidelně každý den po dobu 7 dní, tak bych dosáhl několikanásobně lepších výsledků. Je to tedy poučení pro příště. Pokud již máte svolení, nebojte se to tam pořádně nakouřit. A ve skupinách, kde svolení nemáte, tak si myslím, že rozestup 3 dny je v pohodě. Vždy změňte text příspěvku na Facebooku třeba na tvar: „Pro ty, kterým náhodou unikl můj článek s tipy na zdravé vánoční cukroví, tak ho najdete na odkazu níže.“ Nebo něco v tomto duchu.

Výsledky

ga-vydledky-facebook-test

Jak vidíte na screenshotu výše, tak jsem Facebook do doby propagace ve skupinách vůbec neřešil. Data tedy krásně reprezentují výsledky, které posty v 17 skupinách dokázaly. Traffic přes 3000 lidí za pár hodin práce není úplně špatný výsledek. Není to sice jako nikterak závratné, ale je vidět, že ten koncept funguje. Co mě poměrně zaujalo, že i když uplynulo již cca 10 dní od poslední publikace příspěvku ve skupinách, tak pořád generuje cca 30 návštěv denně, i když už je zavalen desítkami příspěvků nad ním. To je zajímavé. Očekával bych, že po 2 – 3 dnech bude návštěvnost téměř 0.

direct

Co mě poměrně překvapilo je vliv na přímé návštěvy. V rozmezí od 25.11. do 30.11. (tedy hlavní období publikace příspěvků). Jsou přístupy z directu viditelně vyšší. Lidé si tedy příspěvek zobrazí a následně se k němu vrátí na přímo později. To je opět poměrně zajímavé zjištění. Níže dokládám tento fakt srovnáním dat.

direct-fb-test

Hlavní publikační dny byly 25.11. a 30.11.. V těchto dnes je krásně vidět vyšší % přímých přístupů. Návštěvnost z ostatních zdrojů přitom zůstala v normálu, žádné výkyvy se nekovaly.

clanek-pocet-zobrazeni-a-sdileni

Celkový počet unikátní přístupů na URL s článkem je k dnešnímu dni je 3372. Z toho je drtivá většina přístupů právě z FB. Celkový počet přečtení je nyní přes 12000. Z toho plyne, že každý návštěvník si článek zobrazil v průměru skoro 4x. To je také poměrně zajímavé. Nicméně zde na to bude mít velký vliv to, o jaký tip článku se jedná. Lidé se k němu vrací proto, že opravdu některý z těch receptů chtějí vyzkoušet, ale již si nepamatují postup, když článek četli 1x.

Článek v některých skupinách získal i přes 10 sdílení a dohromady k dnešnímu dni posbíral přes 100 lajků. Not bad na pár cílených příspěvků na FB.

Monetizace

Asi Vás napadá, že z takového článku se toho moc vytřískat nedá. Je to pravda. Je to pouze test. Měl jsem ze začátku jiný plán. Chtěl jsem článek udělat jako krátký ebook a přidávat do skupin odkaz na landing page ke stažení. Věřím, že tento způsob by konvertoval jako ďábel. Již jsem dříve něco podobného dělal a konverzní poměr takové landing page jsem měl někde okolo 30%. V našem příkladu by to tedy teoreticky znamenalo 1000 emailových kontaktů. Nechci tady diskutovat o kvalitě těchto kontaktů, je to pouze teoretický odhad.

Nicméně i tak byl článek přínosný z hlediska peněz a získaných kontaktů. V AdSence jsem zaznamenal růst příjmu v období od 25.11. – 30.11.1 o 48% při porovnání s pěti předchozími dny. Je to logické. Více návštěvnosti. Větší pravděpodobnost, že více lidí klikne na banner. Žádné překvapení. Dále mám v článku banner se stáhnutím ebooku na hubnutí zdarma a také exit popup. Když opět udělám srovnání získaných kontaktů za období 25.11. – 30.11. s porovnáním s 5 předchozími dny, tak vidím růst počtu kontaktů v databázi o 76% oproti předchozímu růstu(ne, že by se celkový počet lidí v databázi zvedl o 76%, ale mluvím pouze o růstu).

Tipy závěrem

S tímto konceptem se dá určitě skvěle hrát. Vidím v těchto obsahových propagacích velký potenciál. Například hodnotný článek s affiliate odkazy nebo zmíněné propagace ebooku nebo propagace recenzí v cílených skupinách apod. Nápadů se dá vymyslet spousta. Jediná „nevýhoda“ je, že to stojí čas a je to poměrně pracné. Není to jako SEO, kde publikujete článek a čekáte pár týdnů/měsíců na zázrak a postupný růst trafficu.

Vím, že existují automatizované nástroje pro postování příspěvků do skupin, ale je to zlo a Facebook již tyto nástroje začíná úspěšně banovat. Myslím si, že cesta osobního přístupu a personalizovaných příspěvků je nejlepší. Můžete si takto vytipovat například 20 skupin, kde mají Vaše příspěvky pozitivní reakce a do těchto skupin pravidelně přispívat. Svojí časovou investici do nalezení těchto skupin tedy v long runu několikrát zúročíte.

Máte s postováním do skupin nějaké zkušenosti? Pojďte se o ně podělit do komentářů! 🙂

O autorovi Milan Pichlík

6 komentářů: “Testování trafficu ze skupin na Facebooku”

  1. Opravil bych tě u těch directů, tam padá z FB traffic, který uživatelé načtou v appce místo browseru, což je nativní nastavení FB appky.

  2. Petr Šedivý napsal:

    Moje zkušenosti jsou hodně podobné, hlavně je důležité najít relevantní a aktivní skupiny. Zkoušel jsem několikrát i Stovkomat (hromadné sdílení a připnutí příspěvku na určitou dobu), ale výsledky nebyly nijak valné. Ještě bych měl jeden tip, když už jste v té skupině aktivní, tak se určitě vyplatí dávat relevantní odkazy i do komentářů. Jednou jsem měl z jednoho odkazu v komentáři přes tisíc přístupů.

    Ještě by mě zajímalo, jestli má podle tebe nějaký pozitivní vliv sdílení do FB skupin na SEO?

    • Milan Pichlík napsal:

      Ahoj,

      to s těmi komentáři jsem také zkoušel, nicméně jsem to neměřil, zda konkrétně ten příspěvek v komentáři měl větší počet prokliků.

      Myslím si, že sdílení příspěvků do skupin na FB nemá vliv na SEO, ale těžko říct, nikdy jsem to přímo netestoval.

  3. Jirka napsal:

    Super článek Milane, díky za něj. Ty čísla jsem vůbec nečekal u propagace zdarma. Základ je pak mít opravdu kvalitní obsah.

  4. Diginomad napsal:

    Super článek, díky 🙂 Po odepsání stránek jsou skupiny jednou z posledních bašt možné bezplatné propagace na FB, ale je s tím plno práce. Automatické nástroje už skupiny většinou neumí, protože to FB zatrhnul.

    Mimochodem, na SEO jsem žádný vliv nepozoroval. Mimo jiné proto, že většinou jsou na FB odkazy třeba z Hootsuite či Bufferu v podobě zkracovače a ty Google ignoruje. Zajímavé, že GWT registruje odkazy z Redditu a Pinterestu, ale z Twitteru a FB ne.

  5. TomL napsal:

    Díky, díky moc za článek! 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *