Jak pracovat na autoritě webu (nejen) z pohledu SEO

V tomto článku bych se rád podíval na téma, které je velmi přehlížené majiteli webů, SEO konzultanty, linkbuildery a dalšími experty.

Co je to autorita webu z pohledu SEO?

Proč je a bude důležitější než si myslíte?

Pojďme na to!

Obsah na internetu

Tvorbě vlastních webů s primární orientací na SEO se věnuji skoro 10 let a za tu budu jsem již něco viděl a vyzkoušel.

Obecně mám v posledních letech pocit, že internet je již plný naprosto nepoužitelného nekvalitního obsahu a tento problém stále narůstá.

Někteří se adaptovali a pochopili, že obsah musí primárně značnou přidanou hodnotu pro čtenáře. Do toho vstupuje spousta faktorů v rámci tvorby obsahu, do kterých v tomto článků zabíhat nechci.

Je třeba si uvědomit, že nemá moc smysl psát články na témata, kterou jsou na internetu 150x jinak svými slovy. A to už i v případě, když máte silnou a roky opečovávanou doménu. Psát jen „kvalitní obsah“ již nestačí.

Navíc mám z vnímání trhu pocit, že Google si tohle velmi dobře uvědomuje. Updaty vyhledávání provedené koncem roku 2022 a v březnu roku 2023 tomu jasně nasvědčují.

Kvalitní obsah již dávno není všespásný king, ale spíš taková nutná samozřejmost, která tvoří základ úspěchu.

Google čím dál více potřebuje oddělit zrno od plev (a to i ohledem na AI generovaný shit – sorry, musel jsem zmínit). A právě autorita tvůrce obsahu a webu jako takového je jedním z klíčových faktorů současné optimalizace pro vyhledávače.

Co je to autorita webu z pohledu SEO?

Uvedu to na jednoduchém příkladu.

Když například zjišťujete informace týkajících se vašeho zdraví, tak byste si měli dávat pozor na to, kdo tyto informace píše.

  • Kdo je autor?
  • Jaké jsou autorovy kompetence?
  • Nabízí autor nějakou osobní zkušenost v dané problematice?
  • Ví, o čem píše nebo jsou to jen přepsané další články z internetu, kterých je na daném webu stovky?
  • Na jaký obsah se daný web konkrétně zaměřuje? Má široký záběr nebo jsou experti v nějaké niche? Jsou to experti v dané problematice?

Když pominu nějaký brandový efekt, tak autorita z pohledu SEO je tvořena primárně tím, že za webem stojí reální lidé s reálnými zkušenostmi v dané vertikále.

Prezentují se obsahem, se kterým mají zkušenost, ukazují svůj obličej, mají reálné profily na sociálních sítích, mají popsaný příběh tvorby svého webu a mnohem více (viz. dále).

Jednoduše řečeno je vidět, kdo za webem a jeho obsahem stojí. Autory článků není „Redakce“ a podobné nesmysly. Době anonymních webů, kde nenajdete ani kontakt na provozovatele dávno odzvonilo.

Bez „skin in the game“ přístupu se dnes weby s primárním zdrojem návštěvnosti z vyhledávačů dělat nedají.

Anonymních webů s nekvalitním obsahem je na internetu většina. Na vás je toho využít, zamyslet se a zkusit dělat věci jinak!

Obecně vnímám, že autorita webu je trochu něco jiného než to co vidíte v nástrojích třetích stran jako autoritu domény. Ta spoléhá spíš na „hard data“ jako odkazy (jaké na vás odkazují a na jaké odkazujte vy) apod. Autorita webu je za mě více soft skill.

Dal jsem proto dohromady takový „authority pack“, který vám popíší na řádcích níže.

Jak konkrétně pracovat na autoritě webu?

Pokud již nějaký web provozujete, tak dobrou zprávou pro vás je, že můžete na autoritě začít ihned pracovat. Níže najdete vše zpracováno do konkrétních bodů.

Není to řazené podle důležitosti. Vnímám ale, že všechny dohromady tvoří onen „balíček autority“ co nejen pro SEO u moderního webu prostě musíte mít.

1) Kontakt a provozovatel

Zní to možná trochu absurdně, ale i v dnešní době existuje nemalé množství velmi zajímavých webů, které nemají uveden žádný kontakt a ani provozovatele!

Linkbuildeři mi dají určitě za pravdu.

Tohle má dalekosáhlé důsledky nejen pro SEO. Od té doby co WHOIS kvůli GDPR nezobrazuje kontakty na majitele domén, tak bez uvedeného kontaktu na webu je velmi těžké konkrétního majitele dohledat.

Uniklé potenciální spolupráce, ušlý zisk v podobě možného prodeje odkazů, zprávy od uživatelů daného webu a tak dále.

Doporučuji na webu minimálně uvést:

  • Jméno provozovatele
  • Firmu, která web spravuje včetně IČ a kontaktní adresy
  • Email

Odkaz na takovou podstránku pak dát logicky do patičky. Tam jí bude většina lidí hledat. Doplnil bych také dokumenty s VOP / zásadami cookies, které jsou již dnešní době nutností.

2) Profily autorů

Zapomeňte na autory obsahu s názvem „Redakce“. Tak se autorita obsahu nebuduje. Můžete to, ale bohužel vidět dnes pod každým druhým článkem.

Jak to udělat lépe?

Pod každým článkem by měl být uvedený medailonek autora.

Mělo by se jednat o reálnou osobu s popiskem a fotkou.

Chápu, že někteří autoři chtějí vystupovat pod pseudonimy, ale to za mě není ideální. Raději bych vybral jiného autora. Je jich na trhu spousta.

Osobně chci spolupracovat pouze s autory, kteří se nestydí za to, že pro mě píší. Naopak je to baví, jsou na svoji práci hrdí a nebojí se pod to podepsat. A to i za cenu případné kritiky.

Na webu by měla existovat podstránka „Naši autoři“, kde má být seznam jednotlivých autorů.

U každého autora by měly být informace o tom kdo to je, jaké má zkušenosti vzhledem k tématu webu, případně co vystudoval (u některých niche to dává smysl). Nesmí chybět reálná fotka.

Každému autorovy bych vytvořil email na doméně webu. Vypadá to velmi profesionálně a dá se dobře filtrovat případný spam.

Případné odkazy na sociální sítě autora jsou dobrý bonus. V určitých segmentech mi to opět dává velký smysl.

Dále osobně vytvářím každému autorovi i vlastní profil přímo na webu, kde je o něm více informací, výpis článků co napsal, kontakt apod. Je až s podivem jak málo webů něco podobného má.

3) Reagování na komentáře

Velmi častá chyba většiny majitelů webů. Díky komentářům se dá krásně přijít na chyby / nedostatky v obsahu, vysvětlit některé věci čtenářům, odpovědět na poděkování za skvělý obsah apod. Nepodceňoval bych.

Já vím, že obecně komentářů na webech ubývá, ale stále se sem tam nějaký objeví.

Na článek bych nechával vždy reagovat autora. Jeho komentáře bych mírně zvýraznil. V rámci komentáře automaticky uveďte autorovo jméno, fotku a datum komentování.

Malé doporučení: Pokud někdo přidá komentář pod článek, tak bych nechal poslat upozornění přímo na email daného autora ať na to zareaguje. Jsem takto domluven s většinou copywriterek a funguje to dobře.

4) Vytunění „autorského“ Schema.org

Určitě v této části nechci popisovat jak přesně udělat kompletní Schema.org na webu. To by bylo na celý samostatný článek.

Zaměřím se pouze na značky, které souvisí s autoritou webu.

U každého webu bych doporučoval mít značku publisherfounder umístěnou v hlavní značce WebSite.

V rámci značky WebSite doporučuji uvést parametr author. Nejedná se autora článků, ale o specifikování autora celého webu.

Do sameAs je pak dobré uvést odkazy na sociální sítě, YouTube channel apod. Vše bych doplnil parametrem foundingDate s označením stáří domény.

Do parametru Article uveďte označení autora článku.

Označte jeho jméno, popisek, fotku a email. Případně pak přes sameAs odkazy na jeho sociální sítě.

Vše po nasazení validovat přes https://validator.schema.org/.

Ta problematika Schema je složitější a těch parametrů se dá použít určitě více, ale tohle je takový dobrý základ co nasadit.

5) Prezence na sociálních sítích

Možná si budete myslet, že jsem paranoidní, a že tohle Google nemůže vědět, ale opravdu si myslím, že přirozená aktiva na sociálních sítích, kde budete oslovovat vaší cílovku, vám pomůže v SEO.

Těch důvodu proč to tak je bude hned několik.

Známost brandu, který mohou lidé pak poznat ve výsledcích vyhledávání a raději podvědomě kliknout na váš výsledek než na jiný. Tím se zvýší CTR vašeho výsledku a důsledek už znáte. 🙂

Určitě hraje svojí roli i známost osoby autora. Třeba web nějakého influencera může takto velmi efektivně komunikovat se svojí cílovkou a získávat nemalé množství trafficu.

Dalším aspektem budou i zmínky a návštěvnost ze sociálních sítí jako taková.

Tohle je opět důležitější než si většina lidí myslí.

Google bude jasně vidět, že vaše závislost na SEO není tak velká a traffic na vašem webu nebude tvořit 95%+ Google Organic. Já vím, máme tady ještě Seznam, ale jde mi o princip. Logicky by tím měl růst i vás direct traffic a vyhledávanost vašeho brandu. To je také velmi důležité.

Věřím, že Google dokáže rozeznat dnes již popularitu nějakého webu i mimo „klasické SEO signály“ jako zpětné odkazy apod. Těch rozhodovacích touch pointů bude obrovské množství.

Sociální sítě můžete krásně využít i na svém webu jak jsem například ukázal v sekci o Schema. Opět vám to přidá kredibilitu. Lidé budou mít více možností, kde vás sledovat. Nebudete jen anonymní webík.

Samozřejmě jsou tohle všechno tak trochu spekulace, ale dávají mi logicky smysl vzhledem k autoritě webu, o které se bavíme.

Berte obecně ten „authority update“ jako takový balíček věcí co udělat, který na konci dne bude jednoznačně mít pozitivní efekt. Některé věci větší, některé menší a některé žádný.

6) Sekce „O nás“

Opět další věc, která se zdá na první pohled nedůležitá a velmi pracná. Dle mého názoru ale důležitá rozhodně je.

Co by tato sekce měla obsahovat?

  • V sekci o nás byste měli jasně ukázat příběh, misi a vizi svého webu.
  • Měli byste znovu ukázat, kdo za webem stojí. Kdo je jeho zakladatelem.
  • Jaký tým lidí na webu pracuje.
  • Jaký je příběh daného webu.
  • Jaké byly jeho začátky až po současnost.
  • Na čem web vydělává peníze.
  • Jak vypadal historicky a jak nyní.
  • Proč píšete zrovna o tématech, o kterých píšete.
  • Vaše metodika psaní článků a researche.
  • Jaké velké brandy na vás odkazují nebo vás zmiňují.
  • Co mají lidé udělat, když vás chtějí podpořit nebo pro vás dokonce pracovat.
  • Jaká je vize vaší stránky ohledně její budoucnosti a řešení problémů druhých.

Je to náročné něco takového sepsat?

Rozhodně.

Navíc by to neměla být statická stránka plná obecných plků. Minimálně 1x ročně byste v ní měli udělat nějakou revizi. Co nového se změnilo, jaké nové sekce na webu přibyly, kdo vás zmiňuje, noví autoři atd.

Podívejte na příklady velmi dobře zpracovaných stránek „O nás“:

Možná si to při tvoření webů nebo e-shopů neuvědomujeme, ale příběh (ať je jakkoliv hloupý nebo jednoduchý) je to co by mělo tvořit vaši značku.

A to jednoznačně souvisí i s autoritou vašeho webu nejen z pohledu SEO. Z dlouhodobého hlediska to vaši zákazníci i čtenáři ocení a hlavně to z vašeho webu nebo sociálních sítí podvědomě poznají.

7) Zmínky

Jak jste si již všimli, tak takto strategie je založená na prezentaci vaší autority v daném oboru. Je o budování důvěry v očích vašich návštěvníků a i Googlu.

A to jak na samotném webu, tak mimo něj.

Zvláště „signály“ mimo web považuji za velmi důležité.

Z hlediska linkbuildingu byste měli myslet na to, že to není jen o tom získat nějaký do follow odkaz. Naopak si nemyslím, že to je v dnešní době žádoucí. Resp. že by to měla být vaše priorita.

Jasně, nějaké odkazy ze silných domén potřebujete, ale neměl by to být váš focus (obvzláště v prvních 2 letech fungování webu).

Osobně bych se zaměřil na budování zmínek s přidanou hodnotou:

  • komentáře na YouTube
  • občasné komentáře na webech
  • diskuzní fóra
  • zkvalitňování obsahu na Wikipedii
  • příspěvky na sociálních sítích
  • mediální partnerství offline akcí ve vašem odvětví

To vše pomalu, kontinuálně a bez spamu. Vracel bych se pravidelně na ta samá fóra / videa / články a odpovídal lidem. Většinou nic nového k okomentování nenajdete? To je v pořádku. Netvořte si umělé dotazy přes falešné profily jen abyste mohli něco okomentovat. Fuj fuj. 🙂

Při většině z těchto činností nezískáte sice přímo odkaz, ale stačí šikovně zmínit název vaší domény nebo i třeba produktu co exkluzivně prodáváte.

Já chápu, že si nemůžete tak snadno takové odkaz zaevidovat do nástroje a kontrolovat. Nebo je vyreportovat a obhájit klientovi. Ale stojí to za to.

Nepotřebujete do follow odkazy v takové míře jaké si myslíte.

Navíc se mi na nejednom webu stává, že když rankujete na prvních pozicích na hledané dotazy, tak vás často začnou citovat i velké mediální weby, když tvoří obsah zrovna na témata z vašeho niche. Dříve jsem si myslel, že něco takového se reálně neděje, ale ono jo.

A tohle celé není nějaký „konzultantský bullshit“. Reálně to opravdu funguje. Je to velmi časově náročné a je dost pravděpodobné, že to nikdo z vašich konkurentů dělat nebude.

8) Vlastní mediální podklady

Pro mě určitě jeden z nejtěžší bodů, který se mi ne vždy daří dodržovat.

Používání vlastních obrázků a videí je game changer. A teď se nebavím o těch generovaných z AI.

Po pravdě jsem snad nikdy neviděl takovou pozitivní změnu jako v případě, když jsme přepracovali nějaký historický článek a použili v něm reálné fotky, které jsme nafotili.

Je to neuvěřitelně pracné a ne u všech témat článků to dává smysl. Nicméně ta změna ve vnímání Googlem je opravdu masakr.

A určitě to není jen o fotkách.

  • Prezentujete v článku nějaká data? Hoďte je do nějakého líbivého grafu.
  • Dáváte lidem tipy na místa jaká navštívit? Označte jim je v interaktivní mapě.

Jednoduše dejte lidem nějakou vizuální přidanou hodnotu, která nikde jinde není, a která jim pomůže lépe pochopit váš obsah. Takových příkladů by se dala vymyslet spousta. Myslím si, že to dostatečně ilustruje ten point co tady popisuji.

Realita

Doporučení výše určitě nejsou vyčerpávající. Pro některé weby budou dávat smysl věci jako umístění v Google mapách s možností přidání hodnocení nebo když vystupujete jako autor webu někde na tématických konferencí, tak pak prezentace z nich nahrát na Slidershare spod.

Také jste si všimli toho, že ne všechny z těchto věcí souvisí se SEO?

Je to přesně tak. 🙂

Je jasné, že pokud máte větší portfolio webů, tak u každého jednotlivého z nich dosáhnout v plné míře něčeho podobného je víceméně nemožné. Určitě ne jako jednotlivec s týmem autorů.

Doporučuji to ale alespoň u pár vašich důležitých webů zkusit. Stojí to za to.

Určitě také nechci říct, že vás toto ochrání před „zlými“ Google updaty. Pokud již SEO nějakou dobu děláte, tak víte, že je to tak trochu generátor náhodných čísel.

Nicméně soubor technik, co popisuji v tomto článku, jsou v moderním SEO nedílnou součástí dlouhodobého úspěchu. Je to ale jen další z dílků skládačky, které je třeba udělat správně.

Díky, že jste dočetli až sem. Je to pro mě napsaný článek na „SEO téma“ po několika letech. Čtou ještě lidi nebo všichni už jen poslouchají podcasty nebo koukají na YouTube? 🙂

Tak snad se dozvěděli něco nového.

Ať se daří.

O autorovi Milan Pichlík

Od roku 2013 podnikám na internetu. Svůj pracovní čas věnuji primárně budování affiliate platformy eHUB, investování do nemovitostí, krypta a akcií. Baví mě zdravý životní styl a kalistenika. Žijeme len raz! 🫡

11 komentářů: “Jak pracovat na autoritě webu (nejen) z pohledu SEO”

  1. Diginomad napsal:

    Díky za páradání článek, určitě to pár nápadů na vylepšení přineslo! Schema s autory a potom speciální stránky jen s přehledem autorů určitě udělám. Na stránku „o nás“ bych možná celou story nepsal anebo jen stručně.

    Ovšem myslím, že většina SEO expertů má tendenci Google strašně přeceňovat. Signálů jsou jistě mraky, ale bohužel jakmile vypadneme mimo mainstream, tak EEAT dost selhává. Na top pozicích jsou běžně virální zlodějské weby s vykradeným obsahem, všelijaké bláboly, generické pindy atd. – tedy přesně to, co Google údajně už 10+ let penalizuje.

    Ono se stačí podívat jak dobře rankují AI-generované stránky, přičemž to tam kolikrát cpe obsah přímo z API aniž by ho někdo kontroloval.

  2. Petr Šedivý napsal:

    Super napsané a jsem rád, že o tom přemýšlíme velmi podobně. Ještě bych dodal info ke zmínkám. Kromě zmínek je za mě potřeba dostat do odkazového mixu více odkazů s názvem brandu, ať už jeho přesný tvar jako „Alza.cz“, tak odkazy ve stylu „telefony na Alza.cz“ apod.

  3. Vojtěch napsal:

    Super článek, díky. Koment píšu především jako důkaz, že lidé čtou!

  4. Lukáš napsal:

    Bezva článek, co dá dobré tipy na zlepšení vlastního webu. Po dlouhé době kvalitní článek okolo SEO v češtině.

  5. Dana napsal:

    Díky za článek a zajímavé tipy a nádled na SEO!

  6. HOnza napsal:

    Díky za super článek. A mohu potvrdit, že budovat autoritu i v off-line světě se vyplácí. Budovali jsme takhle web, který v on-line má velice špatné SEO, ale lidi si ten brand zažili a teď ho vyhledávají a na klíčová slova, která potřebujeme jsme na prvních pozicích. Díky tomu se nám daří prodávat on-line kurz úplně bez reklamy. S reklamou by výsledky byly ještě lepší.

  7. Ondřej Smutný napsal:

    Pane Pichlíku, super článek o tom, jak na autoritu webu. Hlavně ten důraz na pravé lidi a transparentnost za obsahem mi přijde mega důležitý. Hodně poučné a rovnou jde vidět, jak na věc. Díky za parádní rady 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *