Jak na filtrování produktů II. – Pokročilá magie

Vítejte u druhého dílu o tom jak pracovat s filtrací produktů. Je čas na trošku magie.

Pokud jste nečetli první díl, tak tak učiňte zde: https://milanpichlik.cz/jak-na-filtrovani-produktu-i-zaklady-filtru/. Z předchozího dílu již víme jakým způsobem skládat parametry ve filtrech a jak díky tomu tvořit URL adresy. Filtr, který je pro vyhledávače a pro lidi zajímavý však potřebuješ ještě nějaké věci navíc, aby dobře fungoval.

Většina filtrů, se kterými se můžete na webech setkat jsou javascript. Určitě víte, že to je pro vyhledávače(i když pro Google už méně) docela problém. Pokud tedy chcete, aby Vaše filtry byly průchozí, tak základní věcí, kterou je třeba udělat, je zbavit se javascritů. Ty jsou typicky vidět například při volení nějaké parametru ve filtrech, kde musíte zaškrtnou nějaké okénko, aby se filtrace provedla. Je to jen jedna z možností, kde se javasript může objevit, a kde Vás bude trápit. Buďte tedy na pozoru ať již kupujete nějaký plugin nebo dáváte zadání programátorovi.

Filtry jako odkaz

Filtry musí být tedy jednoznačně postaveny tak, aby každá položka byla odkaz. Tzn., že když na ní dáte pravé tlačítko myší a dáte „Zobrazit zdrojový kód“, tak to musí být <a href=“URL“>text parametru</a>. Vyhledávací roboti totiž prochází odkazy a díky tomu se k parametrům dostanou a mohu je uložit do svého indexu. Z toho vyplývá důležitost vhodného interního prolinkování, aby na příslušné parametry vedly odkazy. Tím získají jednotlivé parametry určitou váhu a dostanou se o to snáze do indexu.

Okamžité generování

Domnívám se, že pro uživatele je nejlepší variantou, když se filtry mění hned, jak někdo zaškrtne jakýkoliv parametr. Někde se totiž ještě můžete setkat s tím, že musíte zvolit parametr a pak dát „Filtrovat“, aby se filtrace provedla. To je ovšem velice zdlouhavé a spousta méně zkušených lidí proto filtry využívat vůbec nebude. Taková varianta filtrů navíc také často bývá javasript. Vhodné tedy je filtry generovat okamžitě. S tím souvisí, že by na stránce mělo být jasně velké tlačítko „Zrušit filtry“, kterým uživatelé zruší veškerou filtraci a navíc bude sloužit jako odkaz na základní výpis. Určitě stojí za zvážení doplnit jednotlivé použité parametry jako štítky, které se budou generovat například pod filtry. Ke každému tomuto tagu dáte křížek a uživatel může třeba ze 3 parametrů, které má aktuálně zvolené vymazat pouze jeden a ne rovnou celé filtry.

Pokud budete využívat okamžité generování, tak budete jednoznačně používat cachovací plugin. Bez toho bude trvat generování jednotlivých stránek dlouho a Váš bounce rate poletí nahoru. Dlouhé načítání se ještě umocní pokud nemáte optimalizované obrázky a výpis, který se generuje čítá například 20 a více produktů. Nenuťte Vaše návštěvníky čekat.

Adaptivní filtrace

Cesta okamžitého filtrování přináší ještě jedno úskalí. Pokud uživatel zvolí ve filtrech například nějakou značku u Vás na webu, tak mu vyskočí stránka se značkou podle zásad, které jsem popisoval v první díle. Je ovšem důležité, aby této stránce byly přizpůsobené i samotné filtry. Představte si, že se uživatel dostane na stránku značky a bude chtít u dané značky vybrat například daný produkt podle barvy. Standardně máte ve filtrech například 10 druhů barev. On jednu z nich zvolí a stránka bude prázdná. Co se stane? Uživatel pravděpodobně zklamaný odejde. Pokud však máte adaptivní filtraci, tak místo 10 druhů barev bude zobrazovat například pouze 6, protože je daná značka obsahuje. Uživatel se tedy při práci s filtry nikdy nemůže dostat na kombinaci parametrů, která bude prázdná. Takto se to přirozeně bude muset dít se všemi parametry, které budete mít ve filtrech.

Doporučené parametry

Vaše filtry budou pravděpodobně obsahovat několik desítek parametrů, kde ke každámu budete mít ještě spoustu podparametrů. Tím pádem by se filtry mohly stát velice snadno nepřehledné, když by jste například pořád zobrazovaly všechny značky v jednom sloupečku. Důležité je tedy mít na základě analýzy klíčových slov(opět se vracíme k její důležitosti) stanovit podparametry, které chcete zobrazovat přednostně, protože je bude hledat velké množství lidí. Zbytek parametrů můžete například vypsat až na stisk tlačítka. Tato prioritizace udělá Vaše filtry opět o fous příjemnější pro Vaše uživatele.

Trochu srandy máme za sebou. V dalších díle ještě trošku přitvrdíme. Sdílejte dále 🙂

O autorovi Milan Pichlík

2 komentáře: “Jak na filtrování produktů II. – Pokročilá magie”

  1. Matúš Varček napsal:

    Vdaka za clanok, u WP pluginov, ktory bol pre teba najlepsi pred pouzitim vlastneho riesenia?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *