Nahoru, dolů: můj rok 2016 a plány na 2017
29/12/2016
Rok 2016 byla pořádná jízda plná změn, nových zkušeností, procestovaných míst a i spousta failů. Trošku se tedy opakuji jako ve svém reportu z roku 2015. Když koukám v tomto starém článku na svoje plány na rok 2016, tak musím říct, že se většina z nich povedla. Níže jsem vše rozebral podrobně.
Cestování v roce 2016
V životě jsem toho zatím moc neprocestoval a jasným plánem na rok 2016 bylo udělat aspoň jeden větší výlet. Nakonec to byl výlet po spoustě zajímavých míst v rámci USA, který byl dlouhý 21 dní. Pokud Vás moje cestování po USA více zajímavá, tak jsem celý výlet i s pár tipy zdokumentoval v podobě 7 článků zde.
Od konce září jsem na Erasmu ve Slovinském Mariboru. Pro spoustu lidí se může Slovinsko zdát jako nezajímavý region pro návštěvu, ale je to nádherná země. Nejsou tady žádné herny ani nonstopy, v restauracích se nekouří, jsou tu nádherné hory, krajina, příjemní lidé a skvělé geografické postavení. Ze Slovinska je to blízko na celý Balkán, do Maďarska, Itálie apod. Všude do pár hodin autem/busem. Pobyt v této zemi si tedy řádně užívám. Po Novém roce plánuji navštívit Benátky, Budapešť a další cool místa.
Na Erasmu se vždy najde spousta lidí, se kterými můžete v pohodě takto cestovat za minimální náklady. Zlepšuji si úroveň angličtiny, poznávám nové lidi, je to prostě super. Pokud ještě studujete, tak tuhle příležitost musíte využít! Je to pecka. Navíc na to dostanete peníze od EU, takže žijete skoro zadarmo. Záleží kam jedete. Blíže se o Erasmu určitě rozepíši v dalším ze svých článků.
Škola v roce 2016
Vlastně nic zvláštního. Začal jsem svůj pátý ročník vysoké školy a měl jsem možnost jí ve svých 24 letech (v roce 2017) dokončit. A to i přes to, že jsem odjel na Erasmus. Nicméně jsem se rozhodl školu prodloužit o rok. Stejně jsem chtěl být ještě další rok student. Takhle to budu mít jednodušší než abych se musel hlásit na nějaké VOŠky nebo jiné vysoké školy, kde bych stejně musel alespoň něco splnit, abych měl status studenta celý rok.
Vybral jsem si skvělé téma pro svojí diplomovou práci, která se bude zabývat affiliate marketingem v elektrotechnickém segmentu poskytování služeb. Tzn. leadgen. Tvorba landing pagí pro tento segment, jak by to mohlo fungovat, získávání a motivace partnerů apod. Vše bude mít reálné výstupy při spolupráci s jednou konkrétní firmou z Plzeňského kraje. Sám jsem na to zvědavý a docela se i na to těším. Bude to zajímavá zkušenost.
Práce v roce 2016
Asi pro Vás pravděpodobně to nejzajímavější. Na začátku roku 2016 jsem založil s.r.o. s kolegou Honzou Kaliankem. Cílem bylo postavit automatizovanou mašinu na tvorbu katalogů. Což se nám ve výsledku povedlo. Nicméně posléze nám spolupráce začala trošku váznout a v určitých věcech jsme se názorově rozcházeli. Proto jsem se v létě tohoto roku rozhodl od Honzi odkoupit jeho podíl a pokračovat opět sólo. Byla to pro mě skvělá zkušenost a škola života.
Katalogy a obecně SEO byly pro mě v roce 2016 jasná priorita. Přesně jako jsem psal ve svém reportu z roku 2015, tak jsem si hrál s on-page SEO, testoval různé techniky linkbuildingu a zlepšoval jsem se v tom co mi vlastně jde od začátku nejlépe – SEO.
Po odkoupení firmy jsem se jí snažil posunout o kus dále. S tím mi pomáhal můj kamarád a spolužák Ondřej Michal, bez kterého by to prostě nešlo. Moc díky.
Na konci roku jsme se zastavili na čísle 200+ katalogů, které jsme neustále optimalizovaly a zlepšovaly – přechod na PHP7, https, práce na on-page SEO, nová šablona, lepší cachování apod. Výsledek zatím není podle mých představ. Upřímně jsem byl chvílemi i dost zklamaný a demotivovaný. Katalogy jsou těžší a komplikovanější disciplína než se může na první pohled zdát.
Nyní již vše běží jak má a já věřím že jsme na dobré cestě a v roce 2017 se nám povede pořádný růst i díky úplnému překopání konceptu tvorby těchto webů.
Co se týče klientské práce, tak jsem v půlce roku přišel o jednu super PPC spolupráci, která trvala přes 1,5 roku. Nebylo to tak ani moje chyba, jako že pan majitel chtěl všechny kanály zastřešit pod jednu agenturu, i když zrovna PPC fungovaly, dle mého názoru, skvěle. Po zkušenostech s agenturou se ale práce od roku 2017 vrací opět ke mě. Výkonností PPC mě baví a rád se v nich zlepšuji. Těším se na nové PPC testy v roce 2017.
Na přelomu března a dubna jsem pomáhal organizovat konferenci o E-shopech – eshopsummit, kde jsem měl na starosti práci s partnery akce. Opět to byla super zkušenost nahlédnout do zákulisí velkých konferencí, že všechno není taková sranda jak se na první pohled může pro účastníka zdát. V roce 2017 je tato konference naplánovaná na 30.3. – 1.4. a věřím, že bude opět stát za to.
Celkové hodnocení roku 2016
Celkově byl rok 2016 pro mě hodně studijní. Začal jsem testovat email marketing na svých obsahových webech se zatím příliš nevalnými výsledky. Hodně jsem se věnoval i studiu affiliate marketingu z druhé strany – tedy správě a tvorbě provizních programů. Inspiroval jsem se jak to funguje v zahraničí a mám v plánu se na tomto poli více angažovat (ano, v ČR to funguje trošku jinak).
I bez klientské práce se mi podařilo udržet růst příjmů. Nemám vše přesně spočítané v poměru zisk / náklady. Konkrétní čísla budu bilancovat až později. Mám však určitě větší náklady než minulý rok, protože jsem poměrně dost investoval – koupě podílu ve firmě, platba za nástroje, platba za vývoj, platby všude možně. Bez toho to ale nejde, to víme všichni 🙂
Celkový obrat, který jsem udělal inzerentům v roce 2016 je přibližně 8 miliónů Kč. Samozřejmě je důležitý zisk z toho, ale i tak to není mnoho a jsem pořád ještě na začátku. Stále jsem pidiaffilák a nebojím si to přiznat 🙂
Občas to i drhlo
Efektivita práce, nápady a motivace je něco co mi extrémním způsobem chybělo v druhé polovině roku 2016.
Měl jsem spoustu dní, kde jsem sice seděl u počítače, ale výsledky téměř žádné. Překlikávání mezi okny, nevěděl jsem místy co dělat, práci jsem dělal stylem „a tady bych mohl ještě udělat tohle a támhle by se dalo tamto atd.“. Naprosto nekonzistentní styl práce.
Posléze jsem měl období, kdy jsme měl neměl absolutně žádný nápad. Koukal jsem hodiny do analytics, překlikával mezi weby a vůbec jsem nevěděl co dělat dál. Tedy spíš jsem neměl nápad to by mohlo nějakým způsobem fungovat a co testovat, aby to dávalo smysl.
No a na závěr motivace. Chyběl mi hnací motor. Strávil jsem spoustu času přemýšlením nad projektem, který by nepotřeboval SEO a žil by primárně z placených kanálů. SEO se totiž do budoucna bojím více než když předtím – pozvolný úpadek Seznamu, velké reklamní plochy v SERPu. pokles CTR, problematiky růstu používání mobilů a tím obrovské množství nedoměřených konverzí apod. Zatím jsem došel k tomu, že je to nějaký přirozený vývoj a je třeba s tím počítat a přizpůsobit se tomu. Pár nápadů na projekty mimo SEO již mám.
Občas jsem již tyto stavy měl, ale netrvaly déle než pár dní nebo týdnů. Tento stav byl však dlooooouhý a trval okolo 2,5 měsíce. Strašný. Když jsem již nějaké nápady dostal, tak se mi druhý den zdály nesmyslné a nadšení zase upadlo. Přemýšlel jsem nad tím, že už mě ten affil vlastně pěkně sere a mohl bych dělat něco svého, pak že je to zase strašně super a takhle pořád dokola. Naštěstí závěrem roku jsem se konečně začal odlepovat ode dna. Nápady a motivace začaly přicházet. Nyní se mi již Trello plní smysluplnými úkoly, nápady a poznámkami.
Plány na rok 2017
V první řadě bych chtěl určitě chodit více mezi affiliate komunitu a opět si trošku rozšířit obzory, získat inspiraci a motivaci. Je tu stále pár lidí, které neznám osobně a přitom čtu jejich blogy roky 🙂 Rád bych také více prezentoval a trénoval si vystupování před lidmi. V roce 2016 jsem měl snad jen jednu větší přednášku a to na affiliate konferenci. Baví mě překonávat sám sebe a porážet stres a strach. Prezentování je pro mě skvělý způsob jak to dokázat.
Samozřejmě pro mě v roce 2017 nesmí chybět studium a další nová testování v SEO, email marketingu, klasických PPC a Facebooku. Konkrétně se chci více zaměřit na email marketing, kde mám obrovské rezervy. Chtěl bych tento kanál konečně překlopit do slušného zisku a naučit se ladit každičký email, který budu posílat, aby měl co nejlepší výsledky.
Jak jsem již psal, tak se také budu více věnovat správně, tvorbě a optimalizaci provizních programů. Mám v plánu nabrat 1 – 2 klienty a těm pomoci růst skrze tento kanál. Kdyby jste měl někdo zájem, tak mi napište a domluvíme se 🙂
Chtěl bych pokračovat ve své strategii diverzifikaci příjmů – klientská práce, katalogy, obsahové weby, email marketing, školení, leadgen atd. Zatím neplánuji, že bych svůj focus soustředil na pár větších projektů. Naopak se chci vrátit k pár starým projektům, které sice generují pouze pár stovek měsíčně, ale vesměs jsou to neudržované žumpy. Chtěl bych spolu s externím programátorem a copywriterkou tyto weby posunout o nějaký ten level výš a aplikovat na ně co jsem v době jejich tvorby třeba ještě nevěděl.
Dám si také jeden finanční cíl. Konečně se přehoupnout přes hranici 1 miliónů Kč ve vyplacených provizích za rok. Otázka je za jaké náklady se mi to může povést. Uvidíme.
Částečně i díky tomuto obsáhlému reportu jsem si uvědomil, že i přes spoustu promarněných dní se udála spousta krásných věcí, na které jsem hrdý. A jaký byl Váš rok 2016 a jaké jsou plány na ten následující? 🙂
Moc pěkné povyskočení vzhůru gratuluji. To přešlapování na podzim a v zimě před vánoci je mi nějak povědomé. Asi za to trošku může i to, že je radost refreshovat různé statistiky v tomto období, kdy konverze rostou. Na druhou stranu zastavit se a zrekapitulovat svůj pohyb kupředu není od věci. Ať se příšti rok vede ještě líp.
Díky moc 🙂 těším se na tvůj report.
Pěkně ti to rostlo, blahopřeju. Jinak koukám, že to bezcílné překlikávání oken a bloumání je častým neduhem, taky to tak občas mám. Můj rok byl taky o růstu, ikdyž v ne tak dobré náladě… http://panzero.blog.cz/1612/zhodnoceni-roku-2016
Erazmus se určitě vyplatí maximálně využít a pokud se uživíš, tak do 26 se silně vyplatí být student. My nestudenti si teď trháme vlasy, jak jsme tenkrát byli blbí 😀 PPC a affil neumím, emailing minimálně, ale aspoň se je co učit – rád si počtu, ať se daří i nadále 🙂
Můj report zde http://diginomad.cz/jak-se-vydaril-rok-2016/
Nechápem, prečo chceš robiť klientskú prácu. Veď to sú len starosti. Nie je lepšie robiť svoje projekty naplno?
V affilitu je značný výkyv příjmů. Sezóna, změna inzerentů, úprava provizí, zkracování cookie apod. To vše ovlivňuje výsledný zisk. Klientská práce je forma diverzifikace a skvěle slouží na krytí těchto výkyvů. Obzvlášť v případě, kdy máš domluvené výkonnostní odměňování. Smysl to tedy podle mě má.
Veľmi pekne, najmä ťa obdivujem zato že ešte študuješ aj na vš, ale to samozrejme so sebou má aj rôzne výhody tiež. Prajem nech sa darí aj v tomto roku a nech je čo najviac prelomový .
No, výhody tam jsou, ale zas tak tolik bych jich tam nehledal 😀 .. Díky! Tohle bude velký rok 🙂