Nejčastější otázky ohledně affiliate katalogů

Kolem affiliate katalogů se toho poměrně mnoho v poslední době namluvilo. Alespoň co sám pozoruji, tak stále přibývá lidí, kteří tento způsob monetizace chtějí vyzkoušet a to jak ze strany partnerů, tak i ze strany inzerentů. Stále místy zůstávají „dogma“, že affiliate katalogy uškodí samotnému webu inzerenta, že nemají přidanou hodnotu, že je to odpad a já nevím co všechno. Dnes bych chtěl tímto článkem vyjasnit pár základní věcí.

Pro ty z Vás, kteří toho o affiliate katalozích příliš nevědí, tak před přečtením tohoto článku doporučuji, aby jste mrkli na tento rozhovor o tom co jsou to affiliate katalogy, kde mě Jirka Rostecký vyzpovídal o tom co a jak to je a jak to funguje.

Proč bych měl jako inzerent dát prostor affiliate katalogům?

Současná situace na poli affiliate marketingu v ČR je taková, že je nedostatek kvalitních partnerů, kteří by Váš provizní program propagovali. Proč tedy tento počet snižovat ještě tím, že „zakážu“ propagaci prostřednictvím XML feedů? Vezmeme příklad, že Váš eshop je na prvních pozicích na konkurenční klíčová slova a i na poměrně dost long tailů. Tzn., že dokáže sebrat díky prvním pozicím okolo 30 – 40% trafficu. Jenomže co těch zbývajících cca 60%?

Ty bohužel zbývají pro konkurenci. Nebo nemusí? Představce si, že vy by jste byli na první pozici na nějaké KW a pod Vámi armáda webů, které prezentují Vaše produkty. Takhle to totiž reálně může dopadnout, když je XML affilák alespoň trošku šikovný. Nikdo Vám sice nezaručí, že si udržíte svoje první pozice, ale budete mít zaručeno to, že se budou na zajímavá KW zobrazovat weby, na kterých jsou Vaše produkty.

Navíc u této formy propagace máte jistotu, že přesně víte kolik zaplatíte za přivedenou objednávku, protože máte přesně nastavenou výši provize. Na rozdíl třeba od PPC, kdy můžete mít jeden den krásný ROI 20%, ale za týden už můžete mít 5%, protože konkurence se naučila co to jsou automatická pravidla a bidding na TOP 4 pozice. V tento moment se mohou ceny za klik začít šroubovat opravdu závratnou rychlostí. To je samozřejmě extrémní příklad.

Můj názor je navíc takový, že affiliate katalogy nemohou uškodit SEO inzerenta. Každý odkaz, který na Vás vede z affiliate katalogů je většinou no follow. Tím pádem jasně každý katalogař říká vyhledávačům – „Fuj, fuj, vyhledávači, tomuhle webu nepředávej „sílu“ tohoto odkazu a nepočítej ho do jeho odkazového profilu“. Nicméně já se v tomto ztotožňuji s Martinem Kolčabou, který to již dááávno na toto téma psal na svém blogu. Takové odkazy mohou pomoci, ale jen velmi těžko uškodit. Navíc ne všichni affiláci používají no follow odkazy, takže získáte i celou řadu follow odkazů zdarma.

Jak by měl vypadat XML feed pro affiliate katalogy?

Na tohle téma jsem nedávno napsal článek, kde uvádím příklad jak by takový feed měl ideálně vypadat. Při přípravě provizního programu je nesmírně důležité, aby XML feed byl vyladěný, pokud to s propagací prostřednictvím katalogů myslíte vážně. Je to jako kdyby jste udělali ošklivé a nefunkční bannery. Také by Vás pomocí nich nikdo nepropagoval.

Mohou být katalogy pohádkový pasivní příjem?

Ne. Nemůžou a nikdy nebudou. Pokud se tady bavíme o nějaký zajímavějších provizích. To, že někdo udělá pár stovek „pasivně“ měsíčně tím, že nahodí katalog ještě nic neznamená. Zkuste jich schválně nahodit 100. Myslíte si, že Vaše odměny porostou přímou úměrou? Ani náhodou 🙂

Obecně data driven affiliate marketing je extrémně náročný a to ve všech hlavních směrech – čas, investice, rentabilita. Pokud to s tímto segmentem myslíte opravdu vážně, tak je třeba myslet na pár věcí. XML affilák by měl být vždy ten, který má ten nevyladěnější web z pohledu SEO. Je totiž na SEO odkázaný a závislý. A to není vůbec jednoduché. Pojďte si uvést příklad co to znamená. Níže přikládám 3 obrázky, které Vám napoví. Nejsou to věci, které by něco prokazovali, ale jen čistě pro ilustraci o čem se tady chci bavit.

Screenshot z nástroje https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

vyladeny_web

Screenshot z nástroje https://tools.pingdom.com/

vyladeny_web2

Screenshot z nástroje https://gtmetrix.com/

vyladeny_web3

Vybral jsem zrovna tyto nástroje, protože si myslím, že jsou v komunitě uznávané a mají nějakou vypovídající hodnotu. Všechny screenshoty jsou měřené na produktové podstránce na jednom XML katalogu s výpisem 40 produktů. A tohle je co tady chci naznačit. Katalogy nejsou o tom, že budujete armádu nekvalitních webů a doufáte, že z nich něco kápne. XML affiliate je o tom, že se snažíte být technicky daleko před konkurencí. Díky tomu máte vyšší pravděpodobnost, že se Vaše weby budou lépe chytat ve výsledcích vyhledávání a nahrazovat pozice nekvalitních katalogů a stoletých neaktualizovaných eshopů. Metriky jako načítání stránek, nějaké základní on page optimalizace, použitelnost v mobilních zařízeních apod. jsou naprostý základ.

Největší problém nastává ve chvíli, kdy chcete svůj funkční model škálovat. Udělat jeden vymazlený katalog není až tak těžké, ale udělat jich 100, 200, 300 a více už je zatracený problém. Jako affilák totiž chcete svůj byznys škálovat. Jasně, můžete si udělat 5 vyladěných webů, které Vám mohou potenciálně udělat stejně, ale zkuste si to. Ono to není vůbec jednoduché, i když se to na první pohled zdá logicky lepší. O těchto strategiích se tady ale bavit nechci. Pojďte se vrátit k těm technickým aspektům.

  • PHP 7
  • HTTPS
  • Pokročilé JS, CSS a HTML minifikace
  • Kvalitní server
  • Optimalizace obrázků
  • Štítkování produktů
  • Analýzy klíčových slov
  • Zpracovávání velkých feedů
  • Automatické instalace
  • Interní prolinkování
  • Externí odkazy
  • Popisky štítků a kategorií
  • ….

Tohle všechno jsou jen ústřižky co je reálně v dnešní době k tomu, aby jste mohli být lepší než konkurence. Těch věcí je daleko daleko více, ale chtěl jsem tady pouze naznačit to, že tvorba XML katalogů je náročná a vyžaduje know-how, schopnost správně investovat a trpělivost. Rozhodně to není „easy“ příjem. O těchto věcem se hodně bavím na svém školení affiliate katalogů.

Jakou má affiliate katalog přidanou hodnotu?

facepalm

A jakou hodnotu má PPC reklama? Je to vlastně úplně stejné. Snažíte se na dotaz do vyhledávače dát uživatelům RELEVANTNÍ odpověď a přimět je k tomu, aby nakoupili na eshopu, který propagujete. Ano, srovnávám katalog s PPC reklamnou ve vyhledávání, protože je to stejně jako PPC také marketingový kanál. Navíc u katalogů můžete návštěvníkovi nabídnout možnost výběru nebo s ním můžete třeba začít komunikovat prostřednictvím live chatu apod. Ve své podstatě by se dalo říct, že katalog řeší i neschopnost eshopu se protlačit na některé výrazy. Riziko ztráty pozic katalogaře potenciálně tolik nemrzí, jako by to mohlo mrzet samotný eshop inzerenta.

Tohle téma je trošku kontroverzí a skoro každý má na to svůj názor. Někdo pozitivní a někdo negativní. Napište mi Váš názor do komentářů nebo se zeptejte na co Vás ohledně tohoto tématu trápí 🙂

O autorovi Milan Pichlík

14 komentářů: “Nejčastější otázky ohledně affiliate katalogů”

  1. Kuba napsal:

    Pěkný článek. Díky. Můžeš doplnit tři příklady dobře udělených affil katalogů? Není lepší soustředit se na jeden velký affil katalog + satelitní webíky?

    • Milan Pichlík napsal:

      Myslím, že strategie velkého katalogu a satelitních k tomu není příliš optimální. Jde čistě o rozložení rizika a diverzifikaci. Navíc „velký“ katalog, řekněme 8000 produktů+ už je hodně problémová záležitost a vyvaroval bych se tomu. Takový katalog nemáš šanci udržet aktuální a ještě s pageloadem okolé 1s. Dobře udělané katalogy prezentovat nechci.

      • Tomas napsal:

        Proc by mel byt velky katalog problem? Vzdyt je jedno jestli aktualizujes jeden ci 100tis produktu z XML feedu. Behem minuty mas hotovo. To prece neni technicky problem, takze jednou za den jak vyjde novy feed udelas aktualizaci a je to.
        Kdyz se objednam k Tobe na skoleni, budes tam mit nejake ukazky super-vytunenych katalogu? At clovek vi, cim se inspirovat. 🙂

        • Milan Pichlík napsal:

          Je to velký problém. Aktualizovat XML někde externě je úplně v pohodě. Já to myslel jako v rámci WordPressu. Nemáš šanci reálně zaktualizovat vyšší tisíce produktů na webu. Tedy máš, ale trvá to extrémně dlouho a zatěžuje to server. Tím pádem je to při vyšším počtu webů na serveru dost nereálná sranda.

          Jasně, na školení katalogy ukazuji, takže inspirace bude 🙂

      • Kuba napsal:

        Technicky to není problém – i vyšší tisíce produktů z více eshopů. Rychlost webu je díky cashování taky v pohodě. WordPress je v tomto případě úplně mimo. Upřímně, já WP už nepoužívám vůbec. Myslel jsem to tak, jestli není lepší vytvořit velký katalog jako lovebrand, něco jako Glami.cz, než mít na každou kategorii jeden maličký katalog. Všechna energie, čas a peníze by budovali jednu značku. Affil potenciál takového projektu je obrovský. I když bude katalog zaměřený třeba na nábytek, s velkou základnou fanoušků lze později jednodušeji rozjet další, třeba dovolenkový affil web apod.

        • Milan Pichlík napsal:

          Pokud máš stovky tisíc na investování, tak je to možná lepší. Glami nevzniklo přes noc a jeho vývoj byl dle mého názoru značně nákladný. Zkoušel si někdy nějaký „brand“ budovat jak píšeš? Tohle si krásně přečteš v článcích, ale realita je někde úplně jinde. To „budování brandu“ je opět značně nákladný a dlouhý proces. Osobně bych do toho nešel.

          • Kuba napsal:

            Stovky tisíc? No nevím. Budovat nějakou značku je vždycky práce a přes noc nevznikne nikdy nic. Nemám zájem o rychlé peníze, které přinesou nahodní návštěvníci. Chci vytvořit dlouhodobě fungující a rostoucí projekt. Do měsíce spouštíme, tak dám po nějakém čase vědět, jak to vypadá.

  2. Lukáš napsal:

    Jedna věc mi nejde do hlavy. Z článku jsem pochopil, že XML katalog může poskytnout svou hodnotu. Ladíš rychlost, která se příznivě projevuje na SEO a technicky je za tím spousta práce. Přesto si nedovedu představit, jak se dostaneš před recenzní weby, které se zaměřují na konkrétní nejprodávanější produkty a ten obsah mají na hodnotě 2000+ slov. Nutně mi z toho vyplývá, že se orientuješ na co největší okruh produktů a tvůj zisk z organického vyhledávání jsou vlastně provize z méně konkurenčních položek, které nemají recenzenti pokryté. Díky technickému řešení tvých webů pak posiluješ všechny produkty najednou. Chápu to správně?

    • Milan Pichlík napsal:

      Ve své podstatě to chápeš správně. Snažím se mít všechny weby technicky i z hlediska UX na vysoké úrovni. Ne vždy se to povede, protože je to poměrně složité, ale dělám v tomto směru maximu. Následně mám různé strategie. Někdy se snažím nasypat co největší počet relevantní frází. Jinde zase dělám cílený linkbuilding. Nejde to tedy paušalizovat na jednu strategii. Dělám jich více.

      Co se týče recenzních webů, tak nevidím důvod proč bych neměl být nad nimi. Obsah je jedna věc a relevance druhá. Jak můžeš vědět, že uživatel, který hledá například „pánské polobotky“ chce číst nějakou recenzi? Obvykle hledají nějaký výpis produktů, kde si najdou svojí vysněnou variantu. Recenzní weby jsou fajn na určité segmenty, ale nejde říci, že musí být vždy nad dobře optimalizovanými katalogy s relevantním výpisem produktů. Obsah nemusí být vždy král, i když ti všichni budou tvrdit opak.

      • Lukáš napsal:

        Díky. Zvlášť za druhou část tvé odpovědi. Neměl jsem úplně jasno, jak je to s tou relevancí a trochu naivně jsem myslel, že obsah podobné katalogy přebíjí svým obsahem.

  3. Vladimír napsal:

    Ahoj, pekný článok. Čo si myslíš o situácii s affiliate katalógami na Slovensku? Je tu podľa teba vysoká konkurencia? Ja by som tipoval, že je tu aktuálne o dosť nižšia konkurencia, ale zase aj menší trh.

  4. Marek napsal:

    Ahoj. Aj keď trochu starší článok ale je super. No mám otazku. Na akom systéme by si postavil veľký katalóg povedzme 10000+ produktov ked nie na WP?

    Ďakujem

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *