Byl by zájem o službu na zpracovávání XML feedů?
23/9/2016
Tak si přemýšlím nad tím jak jsem rok zpátky řešil problém jak budu pracovat s XML feedy, které mají 30 nebo až 100 000 produktů, abych je využil pro to co potřebuji. Nebo jak třeba zkombinuji produkty z 10 různých feedů do jednoho standardizovaného XML feedu, se kterým se mi pak bude již krásně pracovat.
V současné době již tohle řešení mám, a tak mě napadlo, že bych ho mohl v modifikované verzi poskytnout jako službu.
O co se tedy jedná?
V řešení je aktuálně okolo 30 feedů z velkých i malých českých eshopů(aktuálně hlavně móda a nábytek). Jedná se o takový startovací počet inzerentů, který může do budoucna růst. Těchto 30 feedů znamená přibližně 223 824 unikátních produktů, se kterými je možné pracovat.
Aktuálně si funkce představte asi takto.
Na jedné straně máte těchto 223 824 produktů. Na straně druhé máte rozhraní, kde si podle nejrůznějších parametrů můžete volit, které produkty chcete vyexportovat. Po definování těchto parametrů se Vám ihned vygeneruje unikátní URL adresa, kde si můžete svůj nadefinovaný feed stáhnout. Vypadá to zjednodušeně asi takto:
Vidíte tedy, že si můžete zvolit například pouze od kterým dodavatelů chcete produkty tahat. Můžete si například zvolit jen konkrétní značku produktu. Nebo si vyfiltrovat například pouze kozačky na základě klíčového slova, které je v názvu produktu ve feedu. Výsledné kombo může být například, že si vyexportujete „lodičky“ značky Tamaris ze ZOOT.cz, Otto-shop.cz a Answear.cz apod. Variant se dá vymyslet nespočet. Před vytvořením exportu uvidíte počet produktů, který odpovídá zadaným parametrů, a který se bude exportovat. Na závěr budete mít možnost přidat svoje afiil ID přímo do XML feedu. Export ví v jaké affiliate síti je jaký inzerent a jaký formát URL adres se tam používá pro měření. Bude tedy stačit vložit pouze Vaše unikátní ID a to je vše. Hotovo.
Výsledné XML je optimalizované a jsou v něm pouze nejnutnější parametry. Žádné Heuráka parametry, žádné doručovací údaje, žádné duplicitní varianty produktů(například velikostní), žádné produkty bez obrázků apod. Výsledkem je tedy XML, které má nanejvýš pár Mb, a se kterým se krásně pracuje.
Aktualizaci všech inzerentů v řešení probíhá přibližně každých 6 hodin. Po aktualizace feedů inzerentů a tedy produktů v řešení dojde k automatickému updatu i Vašich vygenerovaných XML feedů. Tím pádem máte svoje XML feedy neustále aktuální a máte v nich pouze produkty, které jsou aktuálně skladem.
Obrázky produktů od inzerentů se stahují přímo k nám na servery a ty se pak exportují i do Vašich výstupních XML feedů. Na těchto obrázcích je použita komprese a jsou zmenšované v poměru stran na standardizovaný formát, který je dostatečně velký a přitom má řádově několik desítek kB. Žádně několika megabitové obrázky v tisícových rozlišeních. Vše dostatečně kvalitní při malé velikosti a krásně použitelné.
K čemu mi to je?
- Možnost propagovat velkou škálu inzerentů
- Export produktů od vybraných inzerentů zaměřený třeba jen na lodičky určité značky
- Snadné aktualizace produktů – optimalizované obrázky a malá velikost XML souboru zaručí, že Vaše crony poběží jako blesk
- Rychlý import produktů
- Žádné problémy s načítáním XML feedů v rámci WordPressu
- Optimalizované názvy produktů
- Vlastní affiliate ID přímo ve feedu
- ….
Super Milane, ale co štítkování?
Součástí by byla i možnost si feed automaticky oštítkovat. Aktuálně jsou v řešení štítky pro nábytek a módu. Nicméně chci tady upozornit, že relevance je okolo 70% a výsledek tedy nemusí být úplně optimální. Na druhou stranu je to určitě lepší varianta než štítkovat vše ručně. V exportu si budete moci zvolit, které štítky chcete, aby se k produktům exportovaly. Tzn. například u exportu na lodičky si zvolíte, že chcete, aby se do exportu nahrály štítky, které obsahují klíčové slovo „lodičky“, „obuv“ a „boty“. Systém vezme balík štítků, který odpovídá těmto pravidlům a na základě nějakého interního skóringu feed automaticky oštítkuje. Využití této funkce záleží na Vás.
To chci! Kolik ta sranda stojí?
Jak sami vidíte, tak se jedná o poměrně komplexní vychytávku. Vím, že trh pro takovou věc není příliš velký, a že to ocení maximálně pár desítek lidí v ČR. O pricingu jsem přemýšlel zatím tato. Cena bude okolo 2500 – 3500 Kč / měsíc. Při roční platbě by byla sleva a licence by byla za cca 2000 Kč / měsíc. Cena by tedy byla fixní a vy by jste si mohli udělat neomezené množství exportů z této technologie. Třeba 200 různě specifikovaných XML feedů.
Prosím Vás, aby jste mi nechali názor v komentářích co si o tom myslíte a případně nějaké podněty co se Vám tam nelíbí nebo tam chybí. Těch věcí, které by tam mohly být je samozřejmě spousta, ale chci to udržet v nějaké rozumné míře, aby jsme se tady mohli bavit o měsíční licenci v řádech pár tisíc korun. Což si myslím, že je bez problému rentabilní.
Svoje připomínky nebo to, že máte o službu zájem mi můžete psát také na jsem@milanpichlik.cz
Díky všem za přečtení a sdělte mi prosím svůj názor + o tom dejte vědět i ostatním 🙂
Nic proti tomuto řešení, celkově si myslim, že pro určitou skupiny by to mohlo být zajímavé. Já měl ale vždy za to, že takové řešení si každý píše sám, podle svojich dodavatelů, popř si objedná hotové řešení včetně eshopu.
Je to tak, nebo používáte něco sofistikovanějšího?
Úplně rozumím jak to myslíte 🙂 Řešení je psané na míru pro jeho funkci.
Bude nějaký trial nebo ořezaná zkušební verze (např limitní export) kde by to šlo vyzkoušet a omrknout co to umí?
Ano, zkušební verze bude k dispozici.
Nápad na službu je to pěkný. Sám neco podobného řeším na https://chcidraky.cz – stahuji automaticky XML feedy z různých eshopů, filtruju zboží podle klíčových slov a pak seskupuji stejné zboží z různých eshopů pod jeden produkt. Ten poslední krok je každopádně nejtěžší, řešíte to nějak? Kdyby to umělo i tohle, mělo by to opravdu velkou přidanou hodnotu.
Tohle je už hodně specifický požadavek. Spárovat k sobě produkty z různých shopů, když pracuješ s 200k+ produkty a každý používá jiné názvy a označení(pro stejné produkty), tak je to nereálné. Když koukám na tvůj shop, tak tam se bavíme o pár stovkách nebo tisíci produktech. Tam už je to o tom, že víš podle kterých znaků můžeš ty produkty k sobě párovat. Je to tedy již hodně na míru přizpůsobené jednotlivým feedů a v tom nevidím pro tuto službu přidanou hodnotu. Ze zkušenosti vím, že se takto kryje pouze pár desetin procenta všech produktů. Nicméně určitě záleží na segmentu.
Co Te vede k tomu udelat takovou sluzbu? Dovedes si predstavit jak moc Ti vznikne konkurence s XML katalogy? Plus ty miliony domen s defacto stejnym obsahem v Google. 🙁
Nebo se Ti uz tohle nedari, tak chces vydelavat aspon provozovanim teto sluzby?
Diky za odpoved
Jan
Konkurence mi možná trošku vznikne, ale každý s tím může pracovat jinak, takže každý web může být úplně jiný.
Daří se mi dobře, služba je hotová a funguje mi. Nicméně její provoz je nákladný a tímto způsobem chci náklady optimalizovat. Konec konců o tom každé podnikání je.
Vypada to dobre. Jake dalsi segmenty chystas do tvyho reseni pridat? Co takhle elektro?
Jasně, součástí by byly i velké feedy jako třeba od Mallu nebo tak. Mohl by sis prostě vybrat co potřebuješ. Ale nevím. Zatím to nechávám rozležet, protože moc lidí reálný zájem neprojevilo nebo to spíš nepochopili 🙂
Práve som dala dokopy návod pre pokročilé funkcionality vo WP All import pre WordPress.
Riešim tam aj filtráciu na základe kľúčových slov a úpravu názvov produktov 😉
Me by zajímal opačný export xml feedu. Potreboval bych exportovat z presta shopu specificke skupiny produktu pres xml feedy do specifickych cílových shopů. Jednu skupinu produktu na otoo shop a jinou na etsy