Používáte štítky na obsahových webech? Blázni!

Po delší době jsem se rozhodl napsat článek z tématiky SEO. I když už si asi většina z Vás myslí, že dělám jen krypto, tak tomu taky není. Dnes bych se chtěl s Vámi podělit o myšlenku, kterou mám v hlavě již dlouho. Jedná se o používání štítků nejen na obsahových webech.

Jak to fungovalo historicky?

Když se podíváme na období tak 3 – 5 let zpět, tak SEO fungovalo na tom principu, že na každý longtailových výraz se tvořil speciální článek. Tzn. obsahové weby vypadaly tak, že tam byly stovky článků o délce 1 – 2 NS textu, které cílily na tyto low search volume fráze. Jednoduše – každé klíčové spojení (možná pár příbuzných k tomu) byl vždy článek. Spousta lidí v oboru si myslí, že tato taktika stále funguje s chrlí takové články jeden za druhým a čekají zázraky.

Se štítky to fungovalo dost podobně. Pod štítky se shlukovaly články, které měly něco příbuzné s daným klíčovým slovem, kterého se štítek týkal. Jenomže zamyslete se. Co takovým štítkem vytvoříte za podstránku? Většinou něco takového:

2018-07-12_1127

Je patrné, že taková podstránka nemůže mít pro vyhledávače vůbec žádnou value. Chytráci by mohly namítat, že si ke štítkům psali popisky, a že tak mají tématický obsah a tím pádem by je měl vyhledávač dobře umisťovat. Bullshit. Před pár lety to možná frčelo, ale dneska ani náhodou. Navíc to má spoustu úskalí, o kterých píši níže.

Něco jiného je tato taktika u e-shopů. Tam vnímám tvoření relevantních podstránek s výpisy produktů jako stále skvělou strategii pro získávání nového trafficu. Nicméně nic se nesmí přehánět a musí se u toho přemýšlet. Vždy si položte tuhle série otázek:

Je pro mě vytvoření této podstránky opravdu nutné? Nemohlo by toto klíčové slovo být spíš součástí popisku nějaké obecnější kategorie/článku? 

Viděl jsem u nespočtu e-shopů, že mají například taková klíčová slova:

  • Dámské batohy levně
  • Dámské batohy nejlevnější
  • Dámské batohy ve slevě
  • Dámské batohy výprodej

A pro každé takové klíčové slovo jsou schopni vytvořit podstránku! K čemu to je? Vždyť ta slova znamenají ve výsledku to samé.

Jasně, máme tady Seznam, ale i ten už v dnešní době není úplně retardovanej. Jak to tedy u e-shopů udělat lépe? Udělejte si seznamy tématicky podobných klíčových slov, které spolu velice úzce souvisejí. Jako na příkladu výše. Vyberte si to nejhledanější a to použijte v nadpisu (třeba i s nějakou omáčkou kolem). Nebudu tady teď řešit optimalizaci titlu. To by bylo na celý další článek.

Zbylá klíčová přirozeně použijte v rámci popisu nového štítku. Vykašlete se na přesné shody a lámání slov přes koleno. Exact match klíčová slova v rámci popisků už taky nejsou tak cool jako dříve. Navíc Vaše copywriterky Vás budou za to milovat, že jim nebudete striktně zadávat, aby tvořili nesmyslověty jen proto, aby jste tam měli klíčové slovo v přesné schodě.

Co to všechno znamená?

Jednoduché štítkovací principy a vytváření longtailových článků samozřejmě fungovalo dříve velice dobře. V dnešní době je však třeba dělat věci diametrálně jinak.

Předchozí odstavec jsem zakončil povídáním o štítcích v rámci e-shopů. U obsahových webů, by jste si řekli, že je ten princip obdobný. Je tak? Jenomže to není pravda. U obsahového webu / magazínu potřebujete tvořit obsah. Dobrej obsah! Ten nezískáte tím, že si budete vytvářet hromadu štítků, kde budou výpisy článků a k tomu fláknete pár odstavečků textu a budete se plácat po rameni jak máte vyoptimalizováno až do nebe.

Proč to v dnešní době nemůže takto fungovat?

1. Low quality podstránky – vytvářením takový štítků získáte časem obrovské množství podstránek, které v celkovém počtu převýší počet článků, které máte na webu. To je situace, která nechcete, aby se stala. Váš obsahový web by měl být tvořený po většinu z kvalitních článků a ne jen z výpisů nadpisů článků s náhledovými obrázky. Nemluvě o duplicitách, které Vám budou vznikat ve výpisech napříč podobnými štítky atp.

2. Crawling + load time – logická přímá úměra. Čím více budete mít na webu podstránek, tím více bude muset Google projít stránek a tím macatější (čti pomaleji se načítající) bude také Váš web. U malý webíků se stovkami podstránek je to fuk. Nicméně, když už máte obsahové weby s desítkami tisící nebo dokonce stovkami tisíc podstránek, tak to může být dost nepříjemné.

3. Not user oriented – zamyslete se. Když už přijde uživatel na Váš web, tak mu chcete ukázat nadpis stránky a výpis článků? Podle mě ne. On k Vám na web přišel pro nějakou odpověď. Vyřešit svůj problém. Myslíte, že bude proklikávat články ve výpise a zoufale hledat odpověď? Navíc výpis článků s popiskem nepůjde dobře na first impression monetizovat.

4. Chaos – s každým novým článkem na Vašem webu budete muset mít přehled o tom, které štítky k novému článku vůbec přiřadit. Pokud máte na webu desítky štítků, tak to jde asi ještě zvládnout, aby když jich máte stovky? Pak si například uděláte novou klíčovku a zjistíte, že Vám chybí nějaký výraz, a tak ho k novému článku přidáte. Jenomže už si neuvědomíte, že štítek podobného významu už na webu máte (viz. problém u štítků u e-shopu výše). Časem Vám budou vznikat takové podstránky, kde budete mít pouze jeden nebo dva články ve výpise a vůbec o tom ani nebudete vědět. A další a další problémy.

5. Interní prolinkování – k tomu, aby se vyhledávač dostal k indexaci nového článku a přiřadil mu nějakou value, tak by na něj měly v rámci webu vést odkazy. Jenomže jak budete odkazovat na různé nové i staré štítky? Jak budete odkazovat na stovky štítků interně na Vašem webu? Různé tag cloudy, patičkové prolinkování a podobné věci už nefrčí. Věřte mi. Vyhledávače to nemají rádi.

6. Štítek není kategorie – uvědomte si, že štítek není kategorie. To, že na webu budete mít menu, které bude odkazovat na výpisy článků je naprosto v pohodě. Když to menu bude udělané dobře na základě analýzy klíčových slov, tak přesně bude odpovídat na problémy Vaší cílovky. Takové podstránky mají na webu smysl, protože jich budou maximálně desítky a slouží pro správnou orientaci návštěvníka na webu.

Podívejme se třeba na jeden z největších českých zpravodajských webů:

2018-07-12_1224

Takovýto tag cloud se štítky naleznete téměř pod každým článkem. Nejenom, že z hlediska SEO je to asi 30 odkazů vedle sebe a to není úplně přirozené, ale podívejte se na ty štítky. Co je to za štítek „otec“, „policejní stanice“, „lyžařské středisko“, „plast“ a další. Ten web má samozřejmě obrovský traffic i tak, ale dokážete si představit, kdyby všechny tyto podstránky odstranily, správně přesměrovaly a nechali pouze ty, na které mohou skutečně přijít lidé a vytvořili na nich hezký rozcestník? Jak by se jim zvýšil traffic a tím i příjmy z AdSense? V takovém objemu už to nebudou malá čísla.

Jak to dělat správně?

Shrnul bych to dvou slov. Vytvářejte témata. Nepište články na konkrétní klíčová slova, ale piště články na témata podložená relevantními klíčovými slovy. Když budete vytvářet témata, tak štítky nebude vůbec potřebovat.  A pokud Vám vyjde, že ve výsledku budete potřebovat štítek pro nějaké klíčové slovo, tak jste pravděpodobně zvolili příliš obecné téma. Uvedu Vám příklad ze segmentu receptů.

Máte hlavní klíčové slovo:

Kuře na kari

Tohle klíčové slovo má tématicky podobná klíčová slova:

Kuře na kari s rýží
Kuře na kari s kokosovým mlékem
Kuře na kari po indicku
Kuře na kari s ananasem
Kuře na kari se smetanou
Kuře na kari s pórkem
Kuře na kari s jablky

Co by většina lidí udělala? Vzala by klíčové slovo „Kuře na kari s rýží“ a napsali by na něj článek. V lepším případě by to dané klíčové slovo hodili do našeptávače a podívali se co za klíčová slova s tím souvisí. Takhle by to udělali s každým klíčovým slovem výše. Ve finále by pak všechny tyto recepty označily štítkem „Kuře na kari„. Poznáváte se? 🙂

Udělejte raději 1 pořádný článek s tématem kuře na kari, ve kterém se zaměřte na jednotlivé recepty výše. Článek bude dlouhý, bude obsahovat spoustu různých klíčových slov a budete se chytat ve výsledcích vyhledávání na dotazy, které by Vás vůbec nenapadly. Navíc, když budete řešit linkbuilding, tak můžete krásně tlačit jednu podstránku a ne 7 různých dílčích podstránek.

Jasně, na Seznam by pravděpodobně fungovala ta taktika o odstavec výše, ale víte co? Seznam upadá. Jeho poměr v počtu hledání s Googlem oslabuje a tento trend bude nadále pokračovat. Už i my Češi by jsme konečně měli začít dělat SEO jako ostatní v zahraničí. Pro Google. A i kdyby Seznam podíl na trhu tak výrazně neztratil, tak se taky časem, postupně a pomalu dostane do bodu, kdy bude raději dobře hodnotit tématicky bohaté články než longtailové bullshity, které bobtnají celý web.

Funguje to?

Hell yes! Dám Vám jednu radu, když kupujete nějaký starší obsahový web. Podívejte se jakým způsobem má řešené štítkování a jak obsahově kvalitní na něm jsou články. Ušetříte si tím dost práce a peněz.

Podělím se o jednu vlastní zkušenost. Koupil jsem magazín. Byla na něm kopice štítků a cca 40 krátkých low quality článků. Nicméně doména měla dobrý název, solidní odkazový profil a jednalo se o segment, který je mi blízký. Tak jsem se ho rozhodl koupit. Co jsem udělal pak?

Napřed takové základní úpravy, které úplně nesouvisí s tématem článku:

1. Převod na HTTPS

2. Responzivní šablona + redesign

Dále jsem začal řešit co s obsahem na webu:

1. Analýza klíčových slov

2. Nová informační architektura webu na základě dat

3. Přepsání VŠECH 40 článků copywriterkami podle přesného zadání a dodaných klíčových slov – některé články se dokonce shlukovali do jednoho většího (samozřejmě s příslušnými redirecty)

4. 301 redirect všech štítků na články, které se jich tématicky týkaly

5. Interní prolinkování pouze z textů v článcích – odstranění tag cloudů

6. Celkový pokles podstránek o cca 60%

7. Úprava titlů a nadpisů

8. Žádný linkbuilding!

Web měl minulé roky v TOP sezóně (Vánoce) traffic okolo 200 UIP / den. S úpravami jsme začínali v srpnu. Co to udělalo s traffickem?

2018-07-12_1302
2018-07-12_1303

Měl jsem obavy, že Seznam tyto úpravy nezchrochtá dobře, tak opak byl pravdou. Přibližně do měsíce měl již všechny redirecty a titly přeindexované a na spoustě pozic jsem dostal solidní boost.

Samozřejmě nejde říct, že právě štítky mohly za tento extrémní růst trafficu, ale dávám jim v tomto směru velkou váhu. Vždy je třeba mít komplexní strategii a vylepšovat vícero aspektů najednou. Sice nezjistíte co přesně funguje, ale to vůbec nevadí. SEO je a vždy bude o aplikaci určitých synergií a pravidel najednou. Pouze tak je možné vytvořit dlouhodobě fungující projekt.

Ano, celý tento proces je extrémně pracný a potřebujete na to tým lidí. Takové je podle mě SEO nejen pro affiliate weby v roce 2018. Praktiky s eliminací štítků si ověřuji i na dalších webech a už i tam vidím skvělé výsledky. Určitě doporučuji.

Snad jsem Vám dal aspoň trochu inspirace o něco vylepšit své weby 🙂

Ať se daří!

O autorovi Milan Pichlík

9 komentářů: “Používáte štítky na obsahových webech? Blázni!”

  1. Zdeněk Dvořák napsal:

    Pár postřehů:

    – „levně/nejlevnější“ vůbec neznamená totéž a pro eshop to jsou dvě rozdílné stránky, pokud na ně umí dostat obsah

    – dobře udělané štítky fungují pořád i u obsahové webu, fígl je v tom, čemu ty říkáš value. Tu hodnotu tam dokážeš přidat tím, že ubereš v hlavním obsahu dané stránky právě toho podpůrného obsahu, tedy třeba omezíš počet vypsaných článků

    – odkazování na štítky se dá řešit dynamicky tak, že tématicky podobné stránky zobrazují výpis tématicky podobných štítků, ne celý tag cloud

    – doporučovat eshopům pracovat se štítky namísto inteligetně a technicky dobře navržené filtrace považuji za velmi špatný nápad. Ruční tvorba štítků ve srovnání s automaticky tvořenými vstupními stránkami je nesmysl.

    Ta ukázka na konci je fajn, ale dát celou sérii SEO kroků jako argument proti použití štítků, to je metodicky špatně. Ta samotná série je OK.

    • Milan Pichlík napsal:

      Začnu od konce. Inteligentně vyřešená filtrace ti stejně nezajistí pokrytí všech frází. Navíc některé e-shopy nemají takové možnosti, aby mohli filtraci na svém webu řešit. Záleží tedy na druhu e-shopu/klienta a napsat, že je ruční tvorba štítků nesmysl mi přijde hloupé.

      Ano odkazovat dynamicky se samozřejmě dá, ale opět. Udělat takové řešení správně z hlediska relevance daných štítků, zobrazení apod. už je opět vyšší level. Pokud to z článku není patrné, tak není mířený na korporátní weby s týmem programátorů, ale pro běžné affiláky/majitele webů.

      Omezením počtu vypsaných článku zvýším value štítkové podstránky? A jakou konkrétní value tím zvednu? Kdyby ten štítek byl raději cílený článek, pod kterým si udělám výpis s dalšími příbuznými tématy(články), tak to beru. Jinak v tom tvém pointu nevidím smysl.

      Myslíš, že člověka co hledá věci „levně“ nebudou zajímat „nejlevnější“ věci a naopak? Za mě je to z hlediska e-shopu totožná podstránka. A ani z hlediska SEO nevidím logický důvod to dělat odděleně. Nějaký příklad?

      • Tomáš Londa napsal:

        – Inteligentně vyřešená filtrace je to nejlepší, co na eshopu můžeš mít, žádný systém štítků ti nikdy neudělá práci lépe a efektivněji. Myslím že možnost indexovatelné filtrace už mají v dnešní době i některé lowcostové/zdarma systémy a troufám si tvdit že do tří let to bude naprosto běžné. Štítky u eshopů jsou out.

        • Milan Pichlík napsal:

          Pokud si někdy dělal filtraci na větším e-shopu, tak víš, že lowcostové systémy jsou shit. Pokud chceš udělat kvalitní filtraci, tak si jí musíš naprogramovat. Vyřešit podmínkování, řazení parametrů, co se indexuje, co se neindexuje, javascripty, duplicity a já nevím co všechno. A jak už jsem jednou odpovídal. Indexovaná filtrace ti stejně nikdy nepokryje všechny dotazy co potřebuješ. Navíc jsem o filtraci u shopů vůbec nemluvil..

      • Zdeněk Dvořák napsal:

        Štítková stránka a dodáným popisem má dva informační bloky. Text, co jsi na ni dodal a pak výpis článků. Když ubereš na počtu článků, zvýší se relevance obsahu a to je cíl.

        Levné a nejlevnější není totožné, totožná jsou synonyma a na tyhle výrazy se vyplatí cílit samostatně. Příklad ti pošlu do PM.

        Filtrace podle dobré klíčovky pokryje vše, co má parametrickou hodnotu. Subjektivní hodnoty pokryješ v copy. Štítky na eshopu jsou špatná cesta, ale pokud se touhle radou bude řídit můj konkurent, nezlobím se:)

  2. Dejvid napsal:

    So samotnou myšlienkou článku ohľadom šítkov a ich používania súhlasím, ale ajtak si viem predstaviť určité prípady kedy sa štítky oplatí za určitých podmienok používať. Napríklad ak niekto má gigantické eshopy a obsahové weby tak za pomoci štítkov môže vytvoriť jednoduchšiu orientáciu na webe pre návštevníkov.

    • Milan Pichlík napsal:

      Pokud by to byly důležité podstránky, tak už by to měly být spíš kategorie v menu. A ne štítky.

  3. Radek Štěpán napsal:

    Zajímavý článek, jako majitel několika magazínů jsem zjistil, že dělám SEO asi postaru, leč návštěvnost mám solidní. Asi je to tím, že se žívím hlavně jako CW a korektor. SEO stále příliš nerozumím. Malá profesionálně deformovaná poznámka… Neurazte se prosím, v textu je spousta pravopisných chyb. Rád Vám korekci třeba za nějakou tu radu udělám.

  4. Peregrino napsal:

    Zajímavý článek, ale už první odstavec je docela odrazující, co se týče psaného textu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *